Vitamin B9, folsyra

Folsyra (Vitamin B9) är ett vitamin som finns i flera former och är mest känt för dess skyddseffekter mot missbildning av barn. Tillskott av folsyra rekommenderas av Livsmedelsverket därför till dig som planerar eller väntar barn.

  • Vad är folsyra?
  • Folsyratillskott
  • Var finns folsyra?

Vad är folsyra?

Detta vitamin är vattenlösligt och nödvändigt för att vår arvsmassa, DNA, ska kunna fungera. Folsyra är mycket viktigt vid celldelning och celltillväxt, till exempel vid graviditet och under spädbarnsåren. Därför är folsyrarekommendationerna högre för gravida och ammande. En brist på folsyra i början av graviditeten kan leda till den mycket allvarliga fosterskadan ryggmärgsbråck. Folsyra krävs också för bildningen av röda blodkroppar.

Gravid kvinna utomhus

Folsyratillskott

Det rekommenderade intaget av folsyra är ungefär 300 mikrogram, men i genomsnitt får vi bara i oss strax över 200 mikrogram dagligen. Du som planerar eller väntar barn behöver 400 mikrogram per dag och rekommenderas enligt Livsmedelverket ett tillskott på motsvarande mängd. Folsyra ingår ofta i multivitaminer och B-komplex, men finns även som eget tillskott.

Biverkningar

Inga. Folsyra är vattenlösligt och lagras därför inte i kroppen.

Var finns folsyra?

De livsmedel som har mest folsyra är äggula, gröna grönsaker (spenat, sparris, sallat och liknande), baljväxter, solrosfrön, lever och njure. Många andra frukter och grönsaker innehåller också en del folsyra.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!