Vitamin B3, niacin

Niacin (Vitamin B3) kallas även Nikotinsyra och är särskilt populärt hos de som vill öka muskeltrycket innan ett träningspass eftersom det är vanligt i så kallade pre-workout produkter.

  • Vad är niacin?
  • Niacintillskott
  • Var finns niacin?

Vad är niacin?

Niacin är ett vattenlösligt B-vitamin vars funktion i kroppen framför allt finns i förbränningen av näringsämnen, produktion av vissa hormoner samt reparation av DNA. Niacin kan till skillnad från andra vitaminer produceras av kroppen själv till viss del, men den lilla mängd som blir täcker långt ifrån hela dagsbehovet. En långvarig brist på niacin orsakar hudsjukdomen pellagra som fortfarande förekommer i fattiga länder med mycket ensidig kost. Allvarlig niacinbrist är ovanligt i västvärlden, men ett för litet intag kan orsaka en sänkning av fettförbränningen.

Bicepscurl med hantel

Niacintillskott

Rekommendationerna för niacinintag är ungefär 16 milligram per dag och många av oss klarar att komma upp i den mängden. Extra tillskott kan vara användbart för dig som vill öka muskeltrycket vid din träning och flera pre-workoutprodukter innehåller extra tillskott av niacin av den anledningen, men det finns även som ensamt tillskott. Niacin ingår i övrigt mest i multivitamintillskott och B-komplex som är bra för dig som vill säkerställa ett fullgott intag. 

Biverkningar

En mycket hög dosering som kan finnas i pre-workout produkter, kan ge en rodnad känsla, känt som niacin flush, vilket kännetecknas av kliande och röd synlighet på huden. Denna effekt är normal och helt ofarligt och lägger sig efter några minuter och brukar ofta minska eller försvinna helt vid kontinuerlig användning. Den mängd som finns i multivitaminer och b-komplex ger inte denna effekt.

Var finns niacin?

Som vanligt är inälvsmat och framförallt lever en god källa, men även annat kött innehåller niacin. Nötter, baljväxter och fullkorn är också goda niacinkällor.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!