Vitamin B12, kobalamin

Vitamin B12, även kallat kobalamin, förekommer bara i animalier - alltså livsmedel som kommer från djur. Du som är helvegetarian behöver därför med största sannorlikhet ett extra tillskott av Vitamin B12.

  • Vad är Vitamin B12?
  • Tillskott
  • Var finns Vitamin B12?

Vad är Vitamin B12?

Vitamin B12 är viktigt för hjärnan, nervsystemet och blodbildningen. För lite B12 i kroppen kan orsaka bland annat blodbrist och depression, och ett stort underskott kan leda till psykos och mani. Har du väl fått ett underskott, kan symtomen i värsta fall bestå.

Pillerburk

Tillskott

Vitamin B12 kan inte produceras av vare sig växter eller djur, utan det är enbart bakterier som kan tillverka vitaminet. Djur kan sedan ta upp det genom bakterierna. Växter däremot har inget behov av B12 och därför innehåller de aldrig det. Du som är helvegetarian och därmed inte får i dig några animaliska produkter alls, behöver ett tillskott.

Levern har ett lager av B12 som räcker i upp till 8 år, så det tar lång tid att upptäcka om man får i sig för lite. Därför luras många till att tro att ett tillskott inte behövs ens för vegetarianer, men det är alltså en myt.   

Tillskott förekommer i multivitaminer och B-komplex, och som enskilt tillskott riktat mot vegetarianer.

Biverkningar

Inga. Vitamin B12 är en vattenlöslig vitamin som inte lagras i kroppen.

Var finns Vitamin B12?

Dagsbehovet för en vuxen person är omkring 2,5 mikrogram. Kött, fisk och mjölkprodukter är goda källor till Vitamin B12 och även mjölksyrade produkter så som surkål, där vitaminet bildas av bakteriekulturen. Det pratas idag om att vissa typer av alger innehåller vitamin B12 som en källa för vegetarianer. Men det finns än så länge bara belägg för att en enda sorts alg faktiskt innehåller vitaminet om den konsumeras färsk och rå. De andra algerna innehåller en variant av B12 som inte går att tillgodose sig. Alger är därför inte någon tillförlitlig källa som det verkar i dag.

Surkål

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!