Vitamin B1, tiamin

Tiamin (Vitamin B1) ingår i B-vitaminkomplexet och behövs för vår energiproduktion och förbränning. Behovet av vitaminet ökar för dig som tränar mycket, är gravid eller har ett högt kaloriintag.

  • Vad är tiamin?
  • Tiamintillskott
  • Var finns tiamin?

Vad är tiamin?

Tiamin är ett vattenlösligt B-vitamin som kontinuerligt måste tillföras via maten, eftersom det varken kan produceras eller lagras av kroppen. Vitaminet är nödvändigt för att vi ska kunna utvinna energi ur kolhydrater samt producera nervsignaler. Tiamin är mest känt för att en brist på vitaminet orsakar nervsjukdomen beriberi, men det förekommer numer bara i fattiga länder där man har en ensidig kosthållning av skalat ris. De första tecknen på att man har tiaminbrist är trötthet, irritation och nedstämdhet, men allvarligare bristsymptom är däremot mycket ovanligt hos friska personer.

Tallrik med pasta

Tiamintillskott

En vuxen person behöver strax över ett milligram tiamin om dagen, men behovet står främst i proportion till din fysiska aktivitet och hur stort kaloriintag du har. En kost med stor andel kolhydrater ökar behovet. I perioder då förbränningen är högre kan extra tiamin behövas, eftersom det är verksamt just i förbränningsprocessen. Tiamin finns väldigt sällan som enskilt tillskott utan förekommer normalt i multivitaminer och B-vitamintillskott. Ett sådant tillskott kan vara bra för dig som tränar hårt och ofta, är gravid eller vill säkra ett fullgott intag.

Biverkningar

Inga. Tiamin är vattenlösligt och lagras inte i kroppen.

Var finns tiamin?

Tiamin finns främst i fullkorn och kött. Raffinerade cerealier som vitt ris och vitt bröd innehåller inte tiamin, men kan vara berikat med det. Fläskkött är den rikaste källan, med ett innehåll som är mellan två och tre gånger så högt som övriga köttsorter. Även nötter och baljväxter är bra källor till tiamin.  Tiamin förstörs till viss del vid matlagning, men inte så mycket att det utgör någon hälsorisk.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!