Vitamin A

Vitamin A finns i olika former i det mesta vi äter. Som enskilt tillskott är betakaroten den vanligaste formen, som lagras under huden där den potentiellt skyddar den och ger extra färg. I multivitaminer är vitamin A som retinol även vanligt.

  • Vad är vitamin A?
  • Tillskott
  • Var finns vitamin A?

Vad är vitamin A?

Vitamin A är ett fettlösligt vitamin och är nödvändigt för ögats funktion, speciellt mörkerseendet. Det hjälper även till att hålla oss resistenta mot infektioner och hjälper till vid celldelning. Gravida ska vara noga med att få i sig en lagom mängd vitamin A, eftersom det är viktigt för fostrets utveckling.  

Närbild på öga

Vitamin A förekommer i olika former, och retinol och karoten är de två stora grupperna. Retinol förekommer i animalisk föda, medan karoten är den vegetabiliska källan. A-vitamin lagras främst i levern, men betakaroten kan enligt flera studier även lagras i underhudsfettet där det potentiellt, som antioxidant, skyddar huden mot farliga solstrålar och bidrar med lite färg. Betakaroten är ett förstadium till vitamin A och kan omvandlas när det behövs.

Rekommenderat dagligt intag är runt 800 mcg för vuxna, och gravida och ammande rekommenderas att äta lite mer. För lite A-vitamin kan försämra ögats funktion, så att vi dels har svårt att se i mörker men också blir ljuskänsligare. Huden kan drabbas hårt av för lite A-vitamin och vi kan få akne, torr hud och mjäll. Dessutom ökar risken för infektioner hos oss.

Tillskott

Tillskott av vitamin A ingår i alla väl sammansatta multivitaminer. Enskilda tillskott med rent vitamin A är ovanliga utan då är vitamin A i formen betakaroten som delvis omvandlas till vitamin A betydligt mer vanligt och populärt hos dem som vill förbättra sin solbränna. Genom extra inlagring av betakaroten under huden, får huden ett fint lyster och intrycket av en bra solbränna. Det finns även studier gjorda på betakaroten som visat att huden kanske kan skyddas mot de farliga solstrålarna. Det krävs fortfarande mer studier för att säkerställa detta, men om du äter betakaroten i detta syfte krävs en regelbunden användning i minst tio veckor. För att kunna ta upp A-vitamin krävs även att vi äter en liten mängd fett samtidigt. Så ta därför ditt tillskott tillsammans med måltid.

Läs mer i vår artikel » Betakaroten - Snabbare solbrun.

Betakaroten

Biverkningar

Eftersom A-vitamin lagras finns det risk att få i sig för mycket vid extrema doser, men då är det främst retinol som man ska vara försiktig med. Betakaroten omvandlas bara till vitamin A om kroppen behöver det, och därför kan vi äta mer av det.

Var finns det?

Eftersom A-vitamin lagras i levern, är också lever från djur den rikligaste källan till retinol. Även fett från djur är en stor källa och mjölk i Sverige är berikad med A-vitamin. Grönsaker och framför allt morötter är goda källor till karoten, och ett tips är att koka morötterna eftersom karotenet då frisätts.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!