Välj rätt multivitamin

Multivitamintillskott är de kosttillskott det totalt sett säljs mest av i världen. En stor del av befolkningen tar multivitamin på regelbunden basis. Det innebär att det finns en mycket stor marknad för denna typ av produkt och därmed också stora valmöjligheter. Denna guide hjälper dig att hitta det som passar dig bäst.

  • Vad som alltid behöver finnas med i en multivitamin
  • Att tänka på kvalitetsmässigt
  • Skillnader mellan produkter för kvinnor respektive män
  • Eventuella extra ämnen som kan vara bra

Färskpressad juice och blandad frukt

Multivitaminer, grundkurs

Poängen med ett multivitamin är att man på ett enkelt sätt ska få i sig alla nödvändiga vitaminer och mineraler. Därför är det viktigt att produkten du köper faktiskt innehåller dessa också: Vitaminerna A, C, D, E samt vitamin B1 (tiamin), B2 (riboflavin), B3 (niacin), B5 (pantotensyra), B6, B7 (biotin), B9 (folsyra) och B12 samt mineralerna zink, koppar, mangan, selen, krom och jod. Det finns fler livsnödvändiga mineraler men de behöver inte alltid vara med, läs mer om det nedan.

Bra multivitaminer

1 av

Det finns olika varianter på alla vitaminer och mineraler där vissa har ett högre upptag än andra i kroppen. När det gäller vitaminer redovisas det oftast inte vilken variant som ingår, men det har ändå mindre betydelse där. När det gäller mineraler är det kelaterade mineraler som är bäst. Det betyder att mineralet är bundet till en större molekyl på samma sätt som i mat och det kan då utnyttjas av kroppen bättre. Det du ska leta efter är ändelser på mineralets namn som -kelat, -glukonat, -citrat, -aspartat och liknande.

Vissa mineraler måste man få i sig så stora mängder av att de inte får plats i en tablett tillsammans med en massa andra ämnen utan att tabletten blir så stor att den blir omöjlig att svälja. Detta gäller främst kalcium och magnesium som måste tas som separat tillskott om man vill få i sig dem i en betydande mängd.

Ett multivitamin bör alltid tas tillsammans med en måltid för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig innehållet ordentligt. Det beror främst på att vissa näringsämnen kräver fett för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig det.

Kvinnor och män

Det finns vissa skillnader i tillskott som riktar sig till män respektive kvinnor och det handlar framförallt om järn och folsyra.

Män och postmenopausala kvinnor bör under normala omständigheter inte äta järntillskott alls, alternativt produkter med lågt järninnehåll (25 % RDI eller mindre).

Multivitamin med järn är däremot intressant för kvinnor i fertil ålder då de löper högre risk för järnbristanemi.

Folsyra brukar finnas i högre mängd i multivitaminer riktade till kvinnor. Det beror på att de som planerar eller väntar barn behöver ett extra tillskott för att fostret ska utvecklas normalt. Kvinnor som inte är gravida brukar dock inte behöva något extra tillskott, men det är inte skadligt i höga doser.

Vilka multivitamintillskott bör du undvika

Produkter som innehåller mineraler i oxidföreningar (tillexempel magnesium-oxid) eftersom dessa tas upp mycket dåligt av kroppen och du kissar ut det mesta, pengar i sjön helt enkelt.

Sammanfattning

Det finns några saker att tänka på när man letar efter ett bra multivitamin:

  • Alla de grundläggande vitaminerna och mineralerna bör finnas med
  • Mineralerna bör vara kelaterade (ändelserna kelat, -glukonat, - citrat-, aspartat och liknande
  • Järn bör ej finnas alls eller i mycket små mängder i tillskott för män men är bra i tillskott för kvinnor
  • Undvik produkter där mineralerna är oxidbundna
Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!