Välj rätt måltidsersättning

De senaste åren har dieter med måltidsersättningar blivit alltmer populära och utbudet har vuxit därefter. Det kan vara ett effektivit sätt att gå ner mycket i vikt på kort tid. Men det är inte bara de som vill gå ner i vikt som använder sig av måltidsersättning, utan det är lika vanligt att man vill ha det som kalorisnålt mellanmål, eller som komplement till kosten om man har ett högt kaloribehov.

TillskottDoseringVarför
LCD (Low Calorie Diet)Ersätt 1-2 av dagens måltiderReducerat energiintag
VLCD ( Very Low Calorie Diet)Ersätt dagens allamåltiderReducerat energiintag för snabb viktnedgång
Måltidsshakes som komplementErsätt 1-2 av dagens måltider, eller mellanmålReducerat energiintag, kalorisnålt mellanmål
DietproteinKalorisnålt mellanmålKalorisnålt komplement för tränande
Kosttillskott avsedda för fettförbränningDagligen enligt rekommendationFör ökad prestationsförmåga
FibertillskottDagligen enligt rekommendationFör ökad mättnadskänsla och stabilt blodsocker
L-Karnitin1 portion på tom mage före träning eller på morgonenFör fettförbränning

Vad är måltidsersättning?

Måltidsersättningar kan användas till att antingen ersätta vissa måltider, eller byta ut samtliga måltider under en begränsad tid. Meningen är att man ska få ett rejält kaloriunderskott och därigenom gå ner i vikt. En diet av bara måltidsersättning ger ungefär 800 kcal per dag, vilket är en ordentlig reduktion från det vanliga 2000 kcal för kvinnor respektive 2500 kcal för män. De flesta måltidsersättningar består av pulver som man blandar själv till shakes eller soppor, men det finns även färdigblandade shakes och bars som är lätta att ha med sig.

Måltidsersättningar

Olika typer av måltidsersättningar

VLCD och LCD är beteckningar på den typen av måltidsersättningar som kan ersätta enstaka eller alla måltider per dag i syfte att gå ner i vikt. VLCD står för Very Low Calorie Diet och är en komplett måltidsersättning som kan ersätta alla måltider under en begränsad tid. LCD står för Low Calorie Diet och kan ersätta en eller ett par måltider per dag. För att en produkt ska få något av dessa beteckningar, krävs att den ger tillräckligt mycket energi och har ett fullgott innehåll av vitaminer och mineraler. En strikt diet som går ut på att du enbart äter VLCD-produkter rekommenderas bara att följas högst ett par veckor, sedan behöver du variera med riktiga måltider.

Måltider i form av shakes, soppor och bars som inte klassas till VLCD eller LCD, bör kompletteras med riktiga måltider för att säkerställa ett fullgott näringsintag. Denna typ av måltider innehåller ofta mer protein och mindre kalorier, och en bred variation av vitaminer och mineraler. De kan användas som ett kalorisnålt mellanmål för den som vill hålla vikten eller som enstaka måltider diet.

Måltidsshakes

Dietprotein är ytterligare en produkttyp som kan användas som ett mättande mellanmål under diet. Ett dietprotein är i första hand baserat på just protein, men innehåller även mättande fibrer och en hel del vitaminer och mineraler. Tanken bakom dessa produkter är att kunna ge ett mättande och proteinrikt mellanmål med lågt kaloriinnehåll, vilket lämpar sig bra vid diet. Det är också ett bra alternativ för den som tränar mycket och vill få i sig en större mängd protein, och samtidigt hålla nere på kalorierna. Dietprotein är inga kompletta måltidsersättningar men kan vara nog så gott och mättande som mellanmål och på så sätt skulle man lättare kunna kontrollera sitt kaloriintag under resterande dag.

Dietprotein

Kombinera med ett tillskott

Om du trots ditt knappa kaloriintag inte tycker att viktnedgången går snabbt nog, kan du kombinera din måltidsersättning med kosttillskott avsedda för fettförbränning.

Koffein piggar upp och bidrar till ökad prestationsförmåga. Du orkar mer på träningspasset, och kommer därigenom också att bränna mer fett. Fördelen med tillskott istället för att exempelvis dricka kaffe, är att du får effekterna som koffeinet ger, men komprimerad i en kapsel.

Fibertillskott kan hjälpa dig att hålla dig mätt längre när du går på diet. Fibrerna sväller i magen och ökar därigenom mättnadskänslan och ger en långsammare magsäckstömning. Eftersom det tar längre tid för kroppen att bryta ner maten när det ligger fibrer i vägen, kommer också blodsockret att ligga på en jämnare nivå, vilket i sin tur kan minska sötsuget och därmed sannolikheten att göra misstag under dieten.

L-Karnitin är en aminosyra som verkar i mitokondrierna där fettförbränningen sker. När vi äter mat är det mitokondrierna som ser till att det bildas energi som kroppen kan utnyttja. Karnitinet fungerar som den komponent som transporterar fett till mitokondrierna så att det kan användas som energi. Utan tillgång till karnitin kommer fettförbränningen att bli lidande, och ett tillskott kan säkerställa ett fullgott intag.

Bra tillskott

Vem kan äta måltidsersättning?

Måltidsersättning som dietmetod lämpar sig bäst för dig som vill ha snabba resultat och klarar av att stå över måltider. Om du inte vet hur du ska kombinera livsmedel så att du får ett stort kaloriunderskott, men samtidigt blir mätt och får i dig alla nödvändiga näringsämnen, kan du ta hjälp av måltidsersättning.

Kaffebönor och chili.

Om du vill testa en pulverdiet, kan du göra det på två sätt. Antingen kan du börja med att trappa ner måltiderna och successivt byta ut maten mot måltidsersättning. Ett annat alternativ är att göra motsatsen, och istället kickstarta med en strikt diet med bara måltidsersättning, för att sedan efter hand byta ut mot riktig mat. Om du har svårt för att helt bryta dina vanor, kan det första alternativet passa bäst. Fördelen med det sista alternativet är att du lättare har möjlighet att anpassa din nya kosthållning efter dietperioden. Annars är det lätt att falla tillbaka i gamla vanor och gå upp alla kilon som du jobbat hårt för.

Tänk på att måltidsersättning är till för att ätas som en kur, och alltså inte som en konstant kosthållning i någon längre period. Var noga med att planera dina kostvanor du ska ha efter dieten, för att undvika det klassiska misstaget att lägga på dig vikt igen efteråt. Planera även för din framtida motion, för precis som vid all viktminskning får du bäst resultat om du både tränar och äter sunt.

Lycka till i ditt val!

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!