Välj rätt bar

En bar kan vara ett gott och nyttigt mellanmål. De finns i många olika varianter som passar för olika tillfällen. Är du osäker på vilken du ska välja, får du några riktlinjer här.

  • Proteinbar
  • Energibar
  • Måltidsersättning

Proteinbar

En proteinbar innehåller framförallt en hög andel protein i förhållande till mängden kolhydrater och fett. Det fyller ungefär samma funktion som en proteindrink, men kan vara mer mättande. Därför är proteinbaren ett utmärkt alternativ till proteinshaken för återhämtning, för den som önskar lite omväxling. Proteinbars är dock inte bara funktionella utan de kan även vara riktigt goda, och många som tränar hårt äter dem som ett bättre snacks eller som ett smidigt mellanmål som smidigt kan packas ner i träningsväskan.

Core Protein Bar och ett par hantlar.

17-18 gram protein per bar får anses vara ett minimikrav för att den ska ses som en proteinbar (naturligtvis beroende på storlek på baren). Proteinbarsen kommer i många olika smaker och varianter, med olika andel kolhydrater som man kan välja bland beroende på hur mycket energi man behöver efter sitt träningspass.

Här kan du se hela vårt sortiment med proteinbars med lägre och högre andel kolhydrater!

Proteinbars

Lågkolhydratbars är särskilt anpassade till diet eller som nyttiga mellanmål. Förutom att de innehåller mycket protein och lite kolhydrater är ofta en del av kolhydraterna ofta utbytta till sockeralkoholer och ger då färre kalorier. En liten varning kan vara på sin plats för den som har känslig mage, då det har en viss laxerande verkan i alltför hög konsumtion.

Återhämtningsbars innehåller en större del kolhydrater, trots att proteinhalten fortfarande är hög. En sådan passar bra för dig som har ett aktivt liv och som älskar tuffa och svettiga pass på gymmet. Dessa bars är perfeka att inta efter hårda pass tack vare dess kolhydrater som ger kroppen snabb energi, samtidigt som proteinet bidrar med muskelbyggstenar som är av stor betydelse för den som vill bygga upp en vässad fysik. För den som vill ha ännu mer kolhydrater efter sitt träningspass finns energibars.

Tränande crossfit-atlet.

Energibar

Energibars innehåller framförallt mer kolhydrater än de andra sorterna. Den riktar sig främst till uthållighetsidrottare som behöver fylla på snabbt med energi för att kunna fortsätta prestera. Även efter ett hårt träningspass kan en energibar vara en bra återhämtning. Den som har svårt för att gå upp i vikt kan testa att äta energibars som mellanmål för att få i sig mer energi utan att bli alldeles för mätt.

Måltidsersättningsbar

Fokus på näringsinnehållet i en måltidersättningsbar brukar ligga dels på hur många kalorier den ger samt om alla nödvändiga vitaminer och mineraler finns med för att undvika brister. De är ofta designade för att äta i en dietperiod, men fungerar givetvis även att ersätta enstaka måltider. I artikeln Välj rätt måltidersättning kan du läsa mer om olika måltidsersättningar och vad de används för.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!