Tricepspress över huvudet

- en fullständig guide

Tricepspress över huvudet är en övning där muskeln på baksidan av armen (triceps) tränas. Denna övning är med andra ord perfekt för den som vill få ett par armar som ser riktigt muskulösa ut, eller för den som kanske vill strama upp det som till vardags ofta kallas för "gäddhänget", vilket syftar till huden på undersidan armarna när den blivit lite lös efter exempelvis viktnedgång.

  • Vad är tricepspress?
  • Vilka muskler tränas?
  • Hur gör man?
  • Vanliga misstag
  • Tips

Vad är tricepspress?

Tricepspress är en träningsövning för undersidan av armen, som utförs med vikt över huvudet. Övningen kan både utföras med hantel eller med curlstång/z-stång. Du kan även välja mellan att stå eller att sitta, beroende på vad du tycker känns bäst. Tricepspress är en mycket populär övning, som ofta brukar få ta plats på träningsschemat hos de flesta gymtränande personer.

Vilka muskler tränas i tricepspress?

Med denna övning tränar du främst dina triceps, vilket är musklerna som sitter på baksidan/undersidan av dina överarmar. Triceps är antagonist till biceps, vilket innebär att de utför den motsatta rörelsen som alltså drar ut biceps och rätar ut armen.

Om du känner dig trygg med att utföra övningen ståendes, eller sittandes fast utan ryggstöd, tränar du även bålstabiliteten. Detta beror på att du måste se till att spänna rygg och mage för att hålla dig i en bra och upprätt position.

Hur gör man tricepspress?

1. Tag ett ordentligt grepp om hanteln eller z-stången, och lyft upp den över huvudet. Du kan välja att antingen stå eller sitta ner.

2. Sänk ner vikten i en kontrollerad rörelse bakom huvudet, medan du håller armbågen i en stabil vinkel, för att sedan pressa vikten tillbaka upp över huvudet.

3. Repetera tills du klarat dig igenom setet.

I den här övningen kan du välja att antingen köra en arm i taget, eller om man vill göra som vi brukar, och använda en tyngre hantel som man greppar med båda händerna. Det sistnämnda kan vara bra om man vill använda tyngre vikter, i och med att det är lättare att balansera upp vikten med stöd från båda sidorna.

Vanliga misstag

Det absolut vanligaste misstaget är att man rör på överarmarna genom att låta dem falla bort från huvudet, vilket resulterar att övningen inte blir lika effektiv. Detta gör man mer eller mindre automatiskt om man väljer att göra övningen med vikter som kanske är lite väl tunga. Känn dig därför för ordentligt i ditt första set, för att uppskatta hur mycket vikt du klarar av samtidigt som du kan utföra övningen korrekt.

Tips

Kom ihåg att inte låta armbågen glida ifrån huvudet och att inte röra på överarmarna. Det gör så att övningen inte tar lika mycket på triceps som den kan göra. Glöm inte heller att hålla ryggen rak och blicken rakt framåt så att du inte böjer på nacken. Spänn magmuskulaturen för extra stöd till ryggen.

Om det känns svårt att hålla dig helt upprätt samtidigt som du utför tricepspressarna, kan du använda dig av en bänk med uppfällbart ryggstöd, så kan du fokusera på rörelsen du utför så att den verkligen träffar triceps ordentligt.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!