Träningstrender

Vad är nytt i träningsvärlden? Vad är hetaste träningsformen och hur ska man träna enligt experterna? Trender kommer och går och det är roligt att hänga med i svängarna och testa på nya träningsformer och koncept för att variera träningen och hitta nya träningsfavoriter. Nedan listar vi vad som är hett i träningsvärlden JUST NU!

  • Kroppsviktsträning
  • Utmana varandra
  • Funktionella kläder
  • CrossFit
  • HIIT

Kroppsviktsträning

År 2014 kan du glömma skivstänger och gymmaskiner. Från avancerad träningsutrustning vill vi nu gå "back to basics" och använda kroppen som redskap när vi tränar. Klassiska övningar som armhävningar, chins och plankan är hetare än någonsin. Träningen går under namn som street work out och calisthenics med den gemensamma nämnaren att bara använda kroppstyngden. Det kan låta enkelt, men övningarna går att variera i oändlighet och kan utföras precis var som helst; hemma, i skogen och på resan. Om du trodde att träning med egen kroppstyngd är för veklingar och gamla tanter får du tänka om. Många utföranden kräver både teknik, balans och styrka och tar lång tid att bli bra på.

Fokuserad tjej tränar på stranden

Utmana varandra

Hand i hand med kroppsviktsträningen har peppande utmaningar vuxit runt om i träningssverige. Allt från bloggare till träningscoacher och specificerade träningssidor sätter upp dagliga, veckovisa eller månatliga utmaningar för att trigga och peppa sina läsare till träning. Övningar som 100 squats eller 400 crunches innan veckan är slut eller hoppa 10 upphopp varje gång du öppnar kylskåpet är utmaningar som hundratals människor runt om i landet hänger på. Hitta din favoritbloggare och anta utmaningen!

Funktionella kläder

Numer är slitna bomullst-shirts med reklamtryck på en ovanlig syn på gymmet. Både tjejer och killar har insett fördelarna med riktiga träningskläder som sitter på plats, andas och transporterar bort fukten så att man undkommer svettstanken. På uppåtgående trend är även de så kallade kompressionskläderna. Kompression sitter snudd på obehangligt tight för att ge stöd åt musklerna och sägs kunna ge både en förbättrad prestation under träning och återhämtning efteråt. För den som inte vill betala orimliga summor för sina kompressionskläder finns det billigare varianter med nästintill samma funktion. Inte bara funktionellt, utan även snyggt!

CrossFit

CrossFit är träningsformen som slog igenom på riktigt 2013 och fortsätter att vara stort, snudd till livsstil för de övertygade. Inte bara träningen utan även kläder och skor är specialdesignade för att passa optimalt. CrossFit tränas vanligast i specifika center som riktat in sig på den träningsformen. Träningen är uppbyggd som ett program av funktionella styrke- och konditionsövningar med hög intensitet där variationen är central. För det mesta utförs de förutbestämda övningarna två och två i en kamp mot klockan. Såväl kettlebells och skivstänger som medicinbollar och egen kroppsvikt används i programen. Ett effektiv och roligt sätt att träna! För de riktigt engarerade utövarna arrangeras tävlingar runt om i världen för att mäta sina krafter i basövningarna.

Trendiga träningsredskap

HIIT -  High Intensity Interval Training

Varje år utför The American College of Sports en trendspaning där 3800 personer inom träningsbranschen får delge sina tips om nästa års trender. Inför 2014 toppar HIIT trendlistan.

Stark tjej tränar med vikter

HIIT (high intensity interval training) är en trend som växer ikapp med att vi svenskar får allt mindre fritid. Med HIIT utför du korta pass med högintensiv intervallträning. Med högintensiv träning menas att du ligger på 80-100% av din puls totala maxkapacitet och det är hit siktet är ställt under seten du utför i HIIT.

HIIT är en beprövad metod där du utför övningar i korta set med 8-12 repetitioner. Fokus under ett HIIT-pass ligger på att utföra övningen korrekt för att maximera tröttheten i musklerna på så kort tid som möjligt. Du hittar HIIT-pass på träningsanläggningar runt om i landet men du kan även med fördel lägga upp dina egna HIIT-pass att utföra hemma.

Fördelar med HIIT:

  • Passen är korta, 20 minuter räcker
  • Du förbränner maximalt pga utförandet och den långa återhämtningstiden
  • Du ökar syreupptagningsförmågan vilket är bra vid återhämtning
  • Alla tränar utifrån sin egen nivå

För ditt HIIT pass

Hoppas du hittat inspiration till din träning och hör av dig till oss om du har tips om träningstrender som du tycker vi borde skriva om.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!