Träna med kroppen

-Tillbaka till urmänniskan

Föreställ dig urmänniskan. En hårig varelse som vi alla härstammar ifrån. Spola fram till något senare i tiden då evolution blåst utvecklingens varma vindar ner i halsen på denna skapelse och ställt den upp så att den nu står på två ben, precis som vi gör idag. Kanske har Mr. Evolution även fixat till och skalat av den bångstyriga hårväxten något också…

Armhävning

Som en naturlig del av vardagen använde denna vår förfader sin kropp till att svinga, klättra, hoppa, hänga, dra, trycka, m.m. Vår urmänniska använde sig av olika moment av rörelse för att ta sig någonstans och få saker uträttat. Vare sig det handlade om att klättra upp i ett träd för att hämta en smaskig frukt, eller kravla runt på marken för att följa upp ett spår.

Rörelse, alltså att förflytta oss och göra saker genom att använda HELA vår kropp (och inte bara delar av den) är en av de saker som vi var födda att göra och som för oss borde vara det mest naturliga som finns. Tyvärr är det inte alltid så, längre.

Evolution och rörelse

Fastän evolution får oss att utvecklas på oändligt många sätt så gör dess stormande framfart också så att vi glömmer. Glömmer att röra på oss och använda HELA vår kropp i rörelser som stimulerar HELA vårt system. Glömmer använda oss av våra kroppar på ett smart sätt som stärker vår p-p-proprioception (sorry, jag halkade med tungan) som är ett jättesvårt ord för vår förmåga om vår kroppsuppfattning för att kunna avgöra våra egna kroppsdelars position. Det betyder också vår sk. djupsensibilitet vilket är ett måste för att vi helt enkelt ska kunna hålla balansen. Något som de flesta av oss tar för givet och som jag själv varit mäkta skyldig till.

Så vad har det här att göra med att träna med kroppen? Om du gissade på ALLT så är det mitt i prick. Och med att träna med kroppen menas att träna utan vikter och att använda hela sin kropp till att inte bara förbättra sin fysik och styrka för att vända huvuden på stranden, utan mer än något annat för att skapa en bättre kroppsmedvetenhet.

Kroppsmedvetenhet, the mind-body connection

Man brukar många gånger tala om något som kallas mind-body connection, alltså hur sinne och kropp samspelar, och att man stärker det genom styrketräning. Vill man stärka det ännu mer så släng vikterna åt sidan för en stund och börja träna med kroppen istället. Det är en väldigt säker väg att gå för att skaffa sig en bättre känsla för sin egen kropp och hur man uppfattar den.

Det lustiga med det här är att många som tränar med vikter, och som gärna har gjort det i många år, finner det förvånande vilken utmaning det kan vara att ge sig på ren kroppsviktsträning och att kunna behärska sin kropp i denna nya rymd. Många är såklart skeptiska till en början (ofta otroligt nog för att det verkar vara enkelt) men finner stor värde i det när de väl sätter igång (och förstår att skenet kan bedra).

Kroppsviktsträning kan se enkelt ut för den oinvigde men det enda som egentligen är enkelt är att känna ödmjukhet inför den oändliga utmaning som att träna med sin egen kropp kan presentera för en.

Ofta finner man också en helt annan typ styrka som vikter inte kan ge på samma sätt. Något som såklart behövs upplevas för att kunna förstås. Med det här menas såklart inte att styrketräning med vikter inte är bra, tvärtom, det menas bara att det finns en annan värld som de flesta nog hade mått otroligt bra av att upptäcka.

Men för att upptäcka den så gäller det att vara ”stor” nog att göra det. Man skulle rent av kunna säga att för att skaffa sig en större flexibilitet (som man får genom kroppsviktsträning) så måste man först vara flexibel nog för att ge sig på det till att börja med.

Träna med kroppen VS med vikter

Med kroppsviktsträning rör du som oftast dig själv genom en rymd, medan med vikter är man oftast relativt still medan man istället då rör vikten genom en rymd. Det är såklart stor skillnad på de två och en kombination av båda är därför ett bra alternativ. Det ena behöver absolut inte förta det andra.

Jämför pull-ups med latsdrag till exempel. När vi gör latsdrag så drar vi stången med vikten genom en rymd, fram och tillbaka, medan kroppen är still. När vi däremot gör pull-ups så blir det tvärtom och vi drar då kroppen genom en rymd medan stången är och förblir still.

Det finns såklart många exempel på det här men det räcker antagligen med ett för att förstå skillnaden. Nähä, inte det. Vill du ha ett till? Ok, ta bänkpress där man pressar en skivstång genom en rymd och jämför med armhävningar där man istället rör kroppen genom en rymd. Att träna med kroppen utan redskap ger större kroppsmedvetenhet, en medvetenhet som expanderar och ökar ju mer man gör det och som förs över i all annan träning/sporter man gör.

I Arnold Schwarzeneggers självbiografi Arnold: the Education of a bodybuilder, berättar den forna Mr. Universum själv hur han, tillsammans med andra österikiska kroppsbyggare, började med att träna med kroppen utan redskap, och utomhus dessutom. Arnold är ju känd för att ha en extremt välutvecklad mind-body connection, något som experimenterande med den egna kroppen, på land och i vatten, och inte bara med vikter kan frambringa.

Från urmänniska till medveten urmänniska

Vi skulle kunna sätta ihop en lista här som skulle kunna inkludera en massa fördelar med att träna med kroppen som redskap. Men vad är meningen med det när du antagligen redan vet att det är bra. Och när du väl ger dig på det och således inleder ett nytt spännande förhållande med något som alltid funnits dig till hands – din kropp – så kommer det vara värt det flera gånger om. Som du vet är alla bra förhållanden något vi ständigt måste jobba på.

Armstående

Experimentera med egen kroppsviktsträning och lär känna din kropp på nytt och var uppmärksam på vad som händer och hur det känns i den när du rör dig genom olika övningar. Eller varför inte pröva några roliga yogaövningar  för att bli mer medveten om kroppen?

Upptäck och bli medveten om rymden runt omkring dig samtidigt som du rör dig genom en kroppsviktsövning. Hoppa så högt det bara går och ställ dig sen på händer mot en vägg och gör handstående armhävningar. Fatta tag om en trädgren nästa gång du är ute och bara häng där en stund, släpp sen taget med ena armen och se hur länge du kan hänga kvar. Möjligheterna är oändliga… bara fantasin sätter gränser.

Det bor en slumrande urmänniska i dig som inte vill något hellre än att hoppa, klättra, svinga och dra. Jag tror det är dags att väcka den håriga rackaren och låta honom dela med sig av sin naturligt inbyggda visdom. Vad tror du?

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!