Timmy Thernström

Framgångsrik CrossFit-atlet

Timmy Thernström känns för allmänheten mest igen som tv-gladiator, men är först och främst en duktig CrossFit-atlet med år av olika träningsformer i bagaget. Han har redan hämtat hem flera priser och tränar för fullt inför kommande tävlingar.

Timmy Thernström, CrossFit

Timmy Thernström hittade till crossfitsporten år 2011 som komplement till sin övriga träning och blev snabbt förtjust i sporten. Här kunde han träna upp hela sin fysik på ett effektivt och roligt sätt och bli den snabba och kraftfulla atlet han länge haft som mål. Sedan dess har han lagt alltmer energi på CrossFit och tränar nu fem dagar i veckan. För att fortsätta att utvecklas ser han alltid till att träna hårt, äta tillräckligt och ta hjälp av kosttillskott.

- Jag ser till att äta tillräckligt med mat och välja bra kosttillskott som kan bidra till min prestation. Återhämtningen är det absolut viktigaste och nyckeln till framgång. Att träna hårt är ofta inga problem, men det som gör en atlet framgångsrik är att även kunna träna effektivt och det hjälper kosttillskott mig med, säger Timmy Thernström.

DagligenVid träningÅterhämtning
Core Whey ProteinCheck
Core BCAA PowderCheck
Core GainerCheck

Under träning: Välj Core BCAA Powder, aminosyror som motverkar muskelnedbrytning och främjar återhämtningen. Du klarar att hålla lågan uppe lite längre och orkar träna hårt även vid långa pass.

Efter träning: Återhämta dig med Core Gainer, med kolhydrater och protein. En riktig atlet får inte slarva med återhämtningen!

Dagligen: Core Whey Protein som mellanmål för att främja den dagliga återhämtningen och höja proteinintaget över dagen.

Timmy rekommenderar

Flera framgångsfaktorer

Timmy tränar till allra störst del CrossFit, men lägger även in traditionell styrketräning för att få lyfta riktigt tungt. Under fyra EM-mästerskap har han fått sätta sin talang på prov och även kvalat sig in till CrossFit Games (VM) med fina placeringar, och fler tävlingar kommer det bli. Just nu tränar han fem dagar i veckan och varje pass är hela två till tre timmar långt. Eftersom han även är personlig tränare inom flera områden och CrossFit-coach bor han praktiskt taget på träningsanläggningen.

- Det finns en del missuppfattningar om att CrossFit skulle vara farligt, men så är det inte. Vi är noga med att tekniken på övningarna ska sitta bra. Jag hoppas att sporten växer ytterligare och får mer utrymme så att atleter lättare kan hitta sponsorer för att nå framgång, säger Timmy.

Timmy Thernström tränar CrossFit

Vid sidan av hård träning finns det enligt Timmy några faktorer en äkta CrossFit-atlet kan ta fasta på för att nå toppen och som en sann ambassadör för sporten drar han sig inte för att dela med sig av sina knep.

- Det bästa är att planera träningen i förväg och med fokus på den träningsvolym som krävs vid tillfället, och sedan följa planeringen. Sätt upp långsiktiga mål och ha roligt på vägen tillsammans med människor som ger dig positiv energi. Och glöm inte att återhämtningen är viktigast!

*Foto: Mikael Svärd, Copyright

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!