Tillskott för hjärta och kärl

Vår livsstil och vad vi väljer att äta har stor påverkan på hur vårt hjärta mår och mycket kan vi göra för att förebygga sjukdomar och förbättra vår hälsostatus kring hjärtats funktion, kolesterolnivåerna och blodtrycket.

  • Livsstil som påverkar
  • Hälsokost som hjärtat gillar
  • Myter och sanningar kring hjärt- kärlhälsa

Livsstil som påverkar hjärt-kärlhälsan

Hjärtat är den viktigaste muskeln vi har, utan den kan vi inte överleva. Trots det är det inte självklart hur vi på bästa sätt tar hand om det, men faktum är att det finns mycket att göra både i förebyggande syfte och för att dämpa redan påtagliga besvär. Till hjärt- och kärlhälsa räknas både hjärtats funktion, alla blodkärl, kolesterol och blodtryck. Alla dessa komponenter påverkar hur vi mår och till viss del är det ärftliga faktorer som avgör vår hälsa, men stor del kan vi även påverka själva genom vår livsstil.

Man löptränar med pulsband

Regelbunden motion hjälper hjärtat att bygga upp sig och bidrar till en bättre blodcirkulation. Hjärtat är som sagt en muskel och träning medför att hjärtat slår hårdare och snabbare, vilket på sikt bygger upp kraftfullare slag, så att hjärtat kan pumpa ut mer blodvolym per slag. Detta medför även att vilopulsen sänks. Blodcirkulationen ökar, vilket medför att syret bättre transporteras från lungor ut till kroppen och slaggprodukter bättre tas om hand.

En kost rik på omega-3 och antioxidanter tycker hjärtat om. Fet fisk, vegetabiliska oljor och nötter är rika på hälsosamt fett och frukt och grönsaker i många olika starka färger är rika på antioxidanter. Vitamin E, C och flavonoider fungerar som antioxidanter som skyddar fleromättat fett från att härskna och hjälper även till att skydda cellerna från att oxidera.

Uteslutandet av skadliga ämnen ur din livsstil är lika viktigt som att du får i dig ämnen som främjar hjärtats funktion. Rökning, socker och stora mängder mättat fett bör uteslutas eller begränsas till förmån för hälsosammare val. Transfett är den värsta sortens mättat fett, där omättat fett på kemisk väg har härdats till mättat fett. Detta för att få fram rätt konsistens och egenskaper hos fettet och förbättra hållbarheten på livsmedlet. Transfett medverkar till en höjning av det onda LDL-kolesterolet och minskar det goda HDL-kolesterolet. Stor mängd socker höjer blodsockret snabbt vilket sliter på blodkärlen, samtidigt som det påverkar insulinet i onödan.

Hälsokost som hjärtat gillar

Vid sidan av regelbunden motion och hälsosam kost finns det några ämnen som kan gynna dig som vill värna lite extra om hjärtat och vad som passar just dig beror på vilken typ av problem du vill åtgärda.

För hjärtats funktion bör du få i dig rikligt med omega-3 från kosten. Omega-3 är hälsosamma fettsyror som finns i fet fisk, vegetabiliska oljor och nötter. I kroppen bildas även fettsyrorna EPA och DHA när vi äter omega-3-rik föda, två fettsyror som bidrar till hjärtats normala funktion. Tre gånger i veckan rekommenderas att man äter fisk och äter du sällan eller aldrig fet fisk finns fiskoljetillskott som ett utmärkt komplement.

Blodtrycket ska helst befinna sig på en balanserad nivå, och det är främst personer som lider av högt blodtryck som riskerar medicinska problem med hjärtat. Blodtrycket påverkas av många yttre och inre faktorer, bland annat är stress och hög saltkonsumtion stora riskfaktorer. Mineralet kalium hjälper till att reglera blodtrycket så att det ligger på en normal nivå. Kaliumrika källor i kosten är banan, potatis och fisk, och det finns även som separata tillskott.

För kolesterolet kan en viss typ av fiber hjälpa till att återfå balansen. Det finns olika typer av fiber och det är främst betaglukaner som påverkar kolesterolet. Funktionen sitter i leverns gallsalter, vars produktion sker av kolesterolet i kroppen. Vanligtvis återupptas gallsalterna i kroppen, men när vi äter betaglukaner kan dessa föra med sig gallsalterna ut ur kroppen, och mer kolesterol måste då gå åt för att tillverka nytt.

Även coenzym Q10 kopplas ofta samman med kolesterol och hjärthälsa. Q10 är ett kroppseget ämne som förekommer i alla vitala organ, och även hjärtat innehåller en hög andel Q10. Dessutom har studier visat att Q10 och kolesterol har en gemensam biosyntesväg, vilket innebär att kolesterolsänkande medicin även sänker nivåerna av Q10. Q10 medverkar till cellernas energibildning och därför kan många som tar kolesterolsänkande medel känna en viss orkeslöshet. Vid dessa tillfällen är det extra viktigt att få i sig Q10 utifrån.

För kolesterolet

Myter och sanningar kring hjärt- och kärlhälsa

Eftersom hjärtat är så viktigt för oss alla, uppstår det lätt myter och missuppfattningar kring vad som verkligen är bra för hjärtat. Många av oss har även en tendens att ta till oss det som passar vår egen världsbild och har svårt att hålla en objektiv bild på vad som verkligen stämmer. Vi går här igenom några av de vanligaste myterna kring hjärtats hälsa.

Grönt EKG

1. Rött vin är bra för hjärtat

Efter att studier kring rödvinets effekt på hjärtats hälsa har många självmedicinerat sig med denna dryck, vilket kan leda till helt fel proportioner. Rött vin innehåller en typ av antioxidanter som i studier visats sig kunna ha positiva effekter på hjärta och kärl, men detta gäller enbart hos dem som redan har problem och då enbart ett glas (15 cl). För dig som vill förebygga problem finns bättre vägar att gå.

2. Det är enbart överviktiga personer som riskerar hälsoproblem

Hjärtproblem kopplas ofta samman med övervikt och fetma, och även om vår kroppshydda i många fall kan avslöja hur vi mår på insidan så är det långt ifrån hela sanningen. En smal person som har svårt att gå upp i vikt, kan fortfarande ha hjärt- och kärlproblem om hon äter skadlig kost, röker och är stillasittande. En överviktig person i sin tur kan vara betydligt hälsosammare på insidan.

3. All träning är bra för hjärtat

Generellt kan man säga att träning och aktivitet är positivt för hälsan på många sätt, bland annat för hjärtat. Hård träning som påfrestar kroppen och hjärtat markant kan dock vara skadligt. Det kan gälla exempelvis om vi tränar när vi är sjuka och har feber. Hjärtat måste då anstränga sig i dubbel bemärkelse och det kan resultera i hjärtmuskelinflammation. Träning kräver också att du äter och dricker tillräckligt utifrån din träningsnivå för att hjärtat ska må bra.

4. Allt fett är skadligt för hjärtat

Det är skillnad på fett och fett och att klumpa ihop allt fett i samma kategori när det kommer i hjärthälsa vore felaktigt. Transfetter och ett högt intag av mättat fett bör undvikas, men omättat fett är tvärtom hälsosamt. Välj fleromättade fettsyror med mycket omega-fett, som finns i vegetabiliska oljor, nötter och avokado och dra ner på mättat fett från smör, margarin och feta charkprodukter.

Ta hand om ditt hjärta med regelbunden träning, hälsosam kost och ta hjälp av hälsokost utefter ditt behov. Hjärtat ska hålla livet ut!

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!