Synefrin

Synefrin (Synephrine) är ett naturligt ämne som utvinns ur citrusfrukt, och används i kosttillskott för fettförbränning. Det har beskrivits som effektfull fettförbrännare, men vad har det egentligen för egenskaper?

  • Vad är synefrin?
  • Hur fungerar synefrin?
  • Biverkningar

Vad är synefrin?

Synefrin, eller Synephrine som det heter på engelska, används vanligen i kosttillskott som marknadsförs mot fettförbränning och viktminskning.

Man med sixpack mäter magen

Synefrin finns naturligt i pomeransskal, även kallat Citrus aurantium. Det är skalet på omogen frukt som används för att utvinna detta ämne. Vi får i oss synefrin när vi äter citrusskal i exempelvis marmelad med skalbitar, men det är inte i några anmärkningsvärda mängder.

Hur fungerar synefrin?

Synefrin anses påverka det centrala nervsystemet och räknas därför till stimulantia. Dess egenskaper har liknats vid effekterna från det kroppsegna ämnet adrenalin. Adrenalin utsöndras vid hård träning eller när vi blir stressade och dess nytta går tillbaka till urminnes tider då stress och hotfulla situationer innebar att vi var tvungna att förbereda oss på kamp eller flykt för att överleva. Tillståndet gör oss pigga och alerta och dessutom ökar kroppstemperaturen medan hungerkänslorna minskas för att vi ska kunna fokusera på uppgiften. Dessa egenskaper är naturligtvis en tiopoängare när det kommer till fettförbränning: en ökad kroppstemperatur som medför en högre energiförbrukning till värme, minskade hungerkänslor som gör dieten uthärdlig och dessutom en pigghet som gör att vi orkar träna ännu hårdare. Exakt hur synefrin fungerar i kroppen behövs det dock fler studier för att kunna anta med säkerhet.

Citrusfrukt med måttband

Även om många upplever en uppiggande känsla efter att ha provat synefrin, så är det inte en lika direktstimulerande effekt som exempelvis koffein. Synefrin upplevs ofta som mjukare med en vakenhet som istället varar längre över tid.

Synefrin

Studier har även visat att synefrin kan ha effekt vid styrketräning. I en studie* deltog 12 friska unga män, där de delades in i 3 grupper. Testet gick ut på att genomföra 10 repetitioner benböj i 6 set, med 80 % av maxkapacitet och 2 minuters vila mellan set. Den ena gruppen fick 100 mg synefrin före passet, den andra guppen fick 100 mg synefrin plus 100 mg koffein och den tredje gruppen fick placebo. Alla grupper fick testa varje preparat i tre dagar, med en veckas mellanrum mellan de olika preparaten för att de inte skulle påverka varandra. Man mätte sedan styrka och hastighet på övningen, mjölksyra samt upplevd ansträngning. Resultatet visade påtagligt högre volymbelastning, samt en högre medelhastighet vid användning av synefrin och synefrin plus koffein, i jämförelse med placebogruppen. Dessutom rapporterades inga biverkningar av preparaten. Slutsatsen blev att ett tillskott med synefrin kan gynna den som styrketränar.

Synefrin säljs idag som kosttillskott med dosering kring 40 mg per dag. Synefrin kan kombineras med koffein för den som vill ha en extra effekt, men färdiga kosttillskott innehåller inte dessa två ämnen tillsammans.

Biverkningar

Alla upplever synefrin olika, vissa känner sig väldigt speedad av synefrin, medan andra har svårt att känna effekt. Vid mycket höga doser kan det dock ge upphov till höjt blodtryck, hög puls och sömnsvårigheter. Det bästa är därför att alltid hålla sig till rekommenderad dos och börja försiktigt för att testa toleransnivå.

Referenser:

The effects of supplementation with P-Synephrine alone and in combination with caffeine on resistance exercise performance. NA Ratamess, JA Bush, J Kang, WJ Kraemer, SJ Stohs, VG Nocera, MD Leise, KB Diamond, AD Faigenbaum. 2015.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!