Svenska Rugbylandslaget

Mat och träning

Rugby är en tuff sport som sätter krav på både skicklighet i spelet, uthållighet och snabbhet på planen samt fysisk styrka vid tacklingar. Ian Gowland är lagkapten för 7-mannalaget och berättar mer om sin träning och kosthållning för att laget ska nå framgångar.

Match med Svenska Rugbylandslaget

Vilka kosttillskott äter Ian Gowland och Svenska Rugby 7?

Vanligtvis använder jag Core BCAA Powder före och under träning, Core Protein Pro som direkt återhämtning efteråt, samt Core ZMA för återhämtning under natten. I perioder om 6 veckor äter jag även Core Creatine Pro för att utvecklas. Vid tyngre träningsperioder, exempelvis vid en turnering, äter jag Core Gainer som energirikt mellanmål och laddar alltid inför match med RAW Rampage PWO.

KosttillskottVid träningÅterhämtningDagligen
Core BCAACheck
RAW RampageCheck
Core Creatine ProCheck
Core Protein ProCheckCheck
Core GainerCheck
Core ZMACheck

Hur äter Ian Gowland, lagkapten?

Min kosthållning baseras på en balanserad kosthållning, man kan äta allt i lagom mängd. Det jag tänker speciellt på är att få i mig tillräckligt med protein, runt 160-200 gram dagligen. När vi har rugbyträning behöver jag även mer kolhydrater, och lägger därför på lite extra ris eller bulgur i min måltid.

Frukost: Fokus på hög proteinhalt och låg kolhydrathalt. Gärna kvarg med bär, en avokado, ägg och Core Protein Pro.

Mellanmål: En banan eller proteinbar

Lunch: Eftersom Ian är idrottslärare äter han lunch i skolans matsal. Kyckling eller fisk med mycket grönsaker är standard, där broccoli är favoriten.

Mellanmål: Jordnötssmör på en toast eller en Core Protein Pro.

Middag: Varierad vanlig husmanskost.

Mellanmål: Lite nötter om magen kurrar

Hur tränar rugbylandslaget och Ian Gowland?

I genomsnitt blir det åtta timmars träning per vecka, med en mix av styrketräning i gymmet, konditionsträning i spåret och rugbyträning. Det är upp till varje spelare att träna enligt de program som förväntas av dem och när vi tränar som lag är det fitnesstester och rugbyträning som gäller.

Svenska Rugbylandslaget tränar

Ian Gowlands träning

På morgonen före jobbet tränar jag vanligtvis styrka i gymmet med fokus på en muskelgrupp, och på kvällen blir det lagträning eller uthållighetsträning i spåret. Jag tränar just nu enligt den kända styrkeatleten Jim Wendlers 5:3:1 styrkeprogram, som tränas i 4-veckorscykler och som har gett stora resultat.

MånTisOnsTorsFreLörSön
FMBenAxlarRyggBröstMatch
EMUthållighetRugbyUthållighetRugby

Svenska Rugby 7:s bästa framgångstips

  • Du måste vilja detta mer än personen bredvid dig
  • Se varje träningstillfälle som om det vore ditt sista
  • Respektera din plats på planen
  • Ta hand om din kropp och ät bra
  • Njut av det du gör

Läs mer om Svenska Rugbylandslaget och deras meriter.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!