Spirulina

Spirulina klassas ofta som superfood tack vare sitt oerhört höga innehåll av näringsämnen. Spirulina innehåller stora mängder protein, nyttiga fetter och livsnödvändiga vitaminer och mineraler. Det höga näringsinnehållet har gjort spirulina till ett mycket populärt tillskott som många använder dagligen.

  • Vad är spirulina?
  • Spirulinans nyttiga effekter
  • Användningsområden

Vad är spirulina?

Spirulina är en blågrön mikroalg som tillhör gruppen cyanobakterier. Cyanobakterierna har funnits på jorden i flera miljoner år. Spirulina lever i både söt- och saltvatten och algens cellväggar är mycket mjuka vilket gör att våra kroppar enkelt kan bryta ner algen och ta upp näringen från den. Tack vare det höga näringsinnehållet har algen blivit mycket populär som tillskott.

Sked med spirulinapulver.

Spirulinans nyttiga effekter

Spirulina innehåller inte mindre än 100 olika näringsämnen. Spirulina är speciellt rik på protein, vitaminer, mineraler och det gröna färgämnet klorofyll. Spirulina innehåller bland annat B-vitaminer, C och E samt mineralerna magnesium och järn. Spirulina innehåller alla essentiella aminosyror som kroppen behöver, vilket är ovanligt för en vegetabilisk proteinkälla. Vitamin C fungerar som antioxidant och så gör även många ämnen som ingår i klorofyll. Antioxidanter hjälper till att skydda kroppens celler från oxidativ stress. Järn behövs för vår blodbildning och syretransport medan magnesium behövs för våra musklers förmåga till avslappning.

Spirulina innehåller förutom vitaminer och mineraler även rikligt med omega-3-fettsyror. Omega-3-fettsyrorna är fleromättade fettsyror som bland annat behövs för hjärtat och hjärnan samt för vår synförmåga.  

Användningsområden

Spirulina säljs som tillskott, både i pulverform och kapselform. Kapslar passar bra när du vill tillgodogöra dig spirulinans näring på ett enkelt och smidigt sätt. Spirulina finns både som enskilt pulvertillskott och som del av närande blandningar med exempelvis chlorella, vetegräs och acai.

Spirulinapulver blandas enkelt i smoothies och juicer för att tillföra en extra näringsboost, men kan även blandas med vatten för att skapa en energigivande och närande shot. Eftersom spirulina har en något speciell smak kan det vara ett tips att blanda pulvret i andra drycker för att neutralisera smaken. Du kan även smaksätta din spirulinashot med lite citron för att få en frisk och god smak.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!