Sophia Waldemarson

Träning och kosthållning

Sophia Waldemarson är Svensk Mästare i styrkelyft och håller flera aktuella rekord i de olika styrkegrenarna. Vill du bli lika stark som hon, tipsar hon är om sitt träningsupplägg och vilka kosttillskott hon väljer.

Sophia Waldemarson tränar

Foto: Agnes Eklund fotografi

Jag är en elitidrottare som lägger stor vikt vid kvalité på både träning och kost, och står för en dopningsfri verksamhet. Min träning är extremt krävande och sätter höga krav på kost och kosttillskott som ger mig energi och återhämtning så att jag kan fortsätta träna mot mitt stora mål: Europeiska Mästerskapen.

Sophias kosthållning och kosttillskott

I uppbyggnadsfas koncentrerar jag mig på att äta tillräckligt mycket mat och dricka mycket vatten. Här äter jag även mycket protein i form av vassleprotein och kasein, som hjälper mig att bygga muskelmassa och återhämta mig mellan passen. I viktnedgångsfas inför tävling prioriterar jag en proteinbaserad kost med mycket grönsaker, och ser till att dricka BCAA två gånger dagligen för att bibehålla muskelstyrkan.

FrukostÄggröra med broccoli, tomat, paprika
LunchLax med broccoli, tomat och paprika
MellanmålKvarg, osalta nötter, Core BCAA Powder
MiddagKyckling, sötpotatis, broccoli
Under träningCore BCAA Powder
Efter träningCore Protein Bar / Core Whey Protein
KvällCore Casein

Sophias kosttillskott

1 av

Sophias träning

Jag tränar i dagsläget fyra pass per vecka, efter ett bestämt program. Jag lyfter tungt med fokus på de grundläggande basövningarna i styrkelyft; knäböj, bänkpress och marklyft. Jag kompletterar även med andra övningar anpassade efter mina svagheter. Vid sidan av styrketräningen tränar jag även Meihem, en funktionell träningsform med mycket inslag av kondition.

Exempel på träningsupplägg

Knäböj & knäböjshoppUppvärmning
Knäböj8 x 8 repetitioner
Frontböj8 x 4 repetitioner
Legcurl8 x 4 repetitioner
Bänkpress8 x 8 repetitioner
Bänkpress med stopp i mellanläge8 x 4 repetitioner
Lutande bänkpress8 x 4 repetitioner
Hip thrusters8 x 4 repetitioner
Stående vader15 x 4 repetitioner
Spänsthopp i trappa6 x 2 repetitioner
Brutalbänk (tungt)6 x 10 repetitioner

Läs mer om Sophia Waldemarson och hennes passion för styrkelyft.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!