Rodd i maskin

Roddövningar är ett av de vanligaste sätten att träna ryggen, och kan utföras på en mängd olika sätt. Oavsett variant går rörelsen ut på att träna bröstryggen, musklerna mellan skuldrorna. Rodd sittande i maskin är en variant som ofta ger bra kontakt i musklerna. 

Utförande

1. Sätt dig så att benen är utsträckta med en liten böjning i knäna och håll hela fotsulorna på fotstödet. Greppa ett smalt handgrepp.

2. I utgångsposition lutar du dig fram och sträcker ut ryggmusklerna maximalt. Dra vikten mot naveln genom att komma upp i rak position med ryggen och dra armbågarna så långt bak du kommer. Fokus ska ligga på att pressa ihop musklerna mellan skulderbladen, tänk dig att du har en penna mellan skuldrorna som du ska klämma åt. Håll någon sekund innan du långsamt släpper tillbaka vikten.

3. Kom tillbaka till utgångsposition och låt ryggmusklerna släppas ut maximalt innan du fortsätter.

Vanliga misstag

Vanligt är att man misstar övningen för att bara verka i ovanläget, men det är lika viktigt att sträcka ut ryggen ordentligt i nederläge som att klämma ihop dem i ovanläget. Starta rörelsen med att rotera axlarna bakåt och nyp aåt skulderbladen.

Undvik att krumma med ryggen. Även när du lutar dig fram ska ryggen hållas i naturligt rak hållning.

Undvik att dra upp axlarna mot öronen, fokusera på att hålla dem i nederläge under hela övningen.

Aktiverade muskler i denna övning

Muskelgrupp Rodd

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!