Raka marklyft

Raka marklyft är precis som basövningen marklyft, med den enkla skillnaden att de är raka. Övningen tränar baksida lår och ger styrka och volym. Du behöver en rak skivstång.

Utförande

1. Greppa stången med överhandsfattning axelbrett isär. Låt den hänga i dina raka armar.

2. Böj dig fram med rak rygg och raka ben, med en lätt böjning i knäna. Låt vikten komma ner minst i knähöjd innan du vänder upp igen.

3. Ryggen och nacken ska vara raka genom hela övningen, blicka ned i golvet. Benen ska vara raka med en lätt böjning i knäna. 

Vanliga misstag

Är du tight i baksida lår, kommer du tycka att det är svårt att gå ner hela vägen utan att böja på benen. Gå ner så långt du kommer utan att förlora hållningen i kroppen.

Är det svårt att hålla balansen och du gärna ruckar på fötterna, kan du peka lätt uppåt med stortårna i skorna. På så sätt är det lättare att låta fotsulorna ha kontakt med golvet genom hela övningen.

Låt tårna peka lätt utåt för att undvika att knäna går ihop.

Aktiverade muskler i denna övning

Muskelgrupp raka marklyft

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!