PWO guiden: prestation och uthållighet

Det finns idag mängder av olika sorters PWO:s som är utvecklade för speciella ändamål, och det är inte konstigt att det blir svårt att välja och veta vad som passar just dig. Därför har vi skrivit den här artikeln som kan fungera som guide för dig som letar efter den perfekta PWO:n där vi beskriver de vanligaste ämnena i PWO:s för prestation och uthållighet och hur de fungerar.

  • Att höja prestationen och uthålligheten
  • Vanliga ämnen i PWO:s för prestation
  • Vanliga ämnen i PWO:s för uthållighet

Att höja prestationen och uthålligheten

Att höja sin prestation och sin uthållighet är det många som har som mål oavsett vilken typ av träning man utövar. Man springer på löpbandet för att förbättra sin kondition och syreupptagningsförmåga, och man lyfter tyngre och mer för att bli starkare och för att klara av större påfrestningar under längre tid. Träning kan även bidra till en förbättrad lokal kapacitet, vilket är hur väl vi kan utnyttja det syre som tas upp i lungorna för att producera energi i de arbetande musklerna. Dock är även den mentala prestationen av stor vikt för hur väl man orkar prestera under träning och tävling, och är man trött mentalt upplevs ofta träningen som mer ansträngande.

Kickboxande tjej i solnedgången

PWO eller pre-workoutprodukter som det även kallas är som vi vet ett kosttillskott som intas innan träning med aktiva ingredienser som är menade att bidra till prestationen, uthålligheten och muskelpumpen på olika sätt. Här nedan kan du läsa om vanliga ämnen som finns i dessa tillskott som är menade att bidra till prestationen och uthålligheten på olika vis. Är du intresserad av PWO:s för muskelpump kan du läsa PWO guiden: pump.

Vanliga ämnen i PWO:s för prestation

Koffein är nog en av de vanligaste ingredienserna i stim-PWO:s. Detta på grund av att koffein bidrar till den mentala prestationen. Koffein är nämligen ett stimulantia med effekt på det centrala nervsystemet, och att koffein får oss att känna oss pigga beror på att det kan bidra till att hämma signalsubstansen adenosin, och därmed även dess negativa effekter på vår vakenhet som får oss att känna oss trötta. Utöver detta har man sett att koffein kan bidra till en ökad frisättning av hormonerna adrenalin och dopamin i kroppen. Adrenalin är mycket betydelsefullt för vår prestation i och med att det bland annat bidrar till ett ökat blodtryck för att mer blod ska kunna nå de arbetande muskelgrupperna samtidigt som det hjälper till att vidga luftrören. Allt detta för att förbereda kroppen för situationer där maximal prestation behövs. Dopamin i sin tur är en neurotransmittor som har en betydande roll i vår hjärnas kontroll över motorik och rörelse, men det bidrar även till känslan av glädje och välmående.

Guarana är en växt som härstammar från Amazonas. Växten kläds av stora blad och kluster av blommor samt små frukter som växten blivit mycket känd för. Dessa frukter har nämligen frön som naturligt innehåller rikligt med koffein, och faktum är att de innehåller upp till 2 gånger så mycket koffein som kaffebönor. Därför kan du ibland se att guaranaextrakt står som en ingrediens på innehållsförteckningen på PWO:s eftersom att det är en mycket bra källa till koffein.

Rosenrot har använts i många år för att hjälpa till att motverka trötthet. Rosenroten sägs vara en så kallad adaptogen vilket är ett ämne som tycks kunna bidra till kroppens förmåga att anpassa sig till olika typer av stress. En fördel med rosenroten är att kroppen inte blir van vid det likt kroppen kan bli när det kommer till stimulantias (ex. koffein), och med andra ord kan man inta rosenrot i samma dos under en längre tid utan uppehåll och utan att effekten avtar.

Vanliga ämnen i PWO:s för uthållighet

Arginin och citrullin är två aminosyror som kan fungera som föregångare till kväveoxid i kroppen. Kväveoxid i sin tur bidra till att blodkärlen vidgas. Detta genom att bidra till aktiveringen av enzymet guanylylcyklas (GC) som bidrar till en kaskadreaktion i den glatta muskelväven (musklerna i blodkärlen) som leder till relaxation och avslappning. När kärlen vidgas blir det lättare för blodet att rinna igenom och på så vis kan det syresatta blodet snabbare nå ut till de arbetande musklerna. Förutom arginin och citrullin har man även sett att nitrat kan bidra till bildningen av kväveoxid. Därför har nitrat blivit ett mer vanligt förekommande ämne i exempelvis PWO:s på senare år, ofta bundet till kreatin eller i form av rödbetspulver/rödbetsextrakt då rödbetor naturligt innehåller en hel del nitrater.

Kreatin är mäkta populärt i gymvärlden och många studier har genomfört för att studera kreatinet, dess funktion och dess effekter. Kreatin finns nämligen naturligt i våra muskler i form av kreatinfosfat och kan hjälpa till att omvandla den energiurladdade ADP-molekylen till en energifylld ATP-molekyl genom att donera sin fosfatgrupp. I kroppen används ATP som cellenergi, och musklerna använder ATP som bränsle för att kunna arbeta. ATP utvinns från energirika födoämnen såsom kolhydrater, fett och protein. När vi tränar går dock åt mycket ATP och kroppen kan då ha svårt att tillverka ATP i samma takt som det förbrukas, och det är då kreatin kan komma till hjälp för att vi ska orka lite längre.

Beta-alanin har börjat uppmärksammas som ett riktigt grymt tillskott för den som tränar, och med hjälp av bland annat beta-alanin kan karnosin bildas i musklerna. Karnosin i sin tur har påvisats ha en pH-buffrande förmåga som verkar vara av betydelse för att neutralisera den sura mjölksyran som bildas vid intensiv träning och som kan bidra till försurning av våra muskler. Med andra ord skulle alltså ett tillskott med beta-alanin innan och/eller under träning kunna hjälpa dig som ofta besväras av mjölksyra.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!