Omega-6

Omega-6 är en grupp med flertalet essentiella fettsyror, och vissa av dem är av stor betydelse för både hälsa och välmående. De bidrar exempelvis till produktionen och reparationen av våra celler, och är betydelsefullt för underhåll av hjärn- och nervfunktionen. I den här artikeln berättar vi mer om omega-6, vad det är och hur mycket vi behöver.

  • Vad är omega-6?
  • Gammalinolensyra (GLA)
  • Hur mycket är lagom?
  • Var finns omega-6 naturligt?

Vad är omega-6

Omega-6 är en grupp av fleromättade fettsyror, som verkar vara mycket viktig för flera av våra kroppsfunktioner. Linolsyra är den så kallade moderfettsyran i denna grupp av fetter, som bland annat kan omvandlas till längre fettsyror i kroppen som i sin tur kan ha många användbara effekter. Ett exempel på detta är GLA (gamma linolensyra), men det kommer vi till senare i denna artikel.

En skål med rapsolja

Flera av omega-6-fetterna är essentiella, vilket innebär att de är livsviktiga fettsyror som våra kroppar inte kan producera själva, och som vi därför måste se till att få i oss via kosten. Flera av dessa fettsyror har en uppsjö av betydelsefulla uppgifter i kroppen, och är exempelvis av vikt för nyproduktionen och reparationen av våra celler, men man tror även att det är av betydelse för underhåll av hjärn- och nervfunktion. Dessutom är det bidrar flera av omega-6-fetterna till tillväxt och utveckling, och är på så vis viktiga för foster och spädbarn.

Tillskott med omega-6

Man skulle kunna tänka sig att omega-6-fettsyrorna även är bra för hjärt- och kärlsjukdomar samt blodfetter likt omega-3, men det finns faktiskt inte tillräckligt mycket forskning om omega-6 för att man ska kunna säga något säkert. Men det finns många primära bevis som föreslår att GLA (en omega-6-fettsyra) kan hjälpa till att exempelvis minska högt blodtryck, både enskilt eller i kombination med omega-3-fettsyrorna EPA och DHA.

Gammalinolensyra (GLA)

GLA är en av de långa fettsyror som kan bildas från omega-6-moderfettsyran linolsyra och tros, utöver sin möjliga inverkan på blodtrycket, kunna hjälpa till att minska inflammation. Detta verkar bland annat bero på att GLA kan bidra till att hämma vissa enzymer som annars medverkar i omvandlingen av arakidonsyra till inflammatoriska biprodukter.

Dessutom används GLA ibland även för att hjälpa olika typer av problemhud såsom vid akne, eksem eller torr hy, och används alltså ofta för skönhet. Antagligen beror det på de antiinflammatoriska egenskaper som GLA tycks ha, vilka kan bidra till att lugna en obalanserad hy.

Tillskott med GLA

Hur mycket är lagom?

Även om många omega-6-fettsyror kan ha positiva effekter på hälsan, så är det viktigt att ha ett balanserat intag av omega-6. Och i forskningsvärlden pratar man ofta om kvoten av omega-6 och omega-3, som något mycket betydelsefullt för en god hälsa. Det är nämligen så att omega-6 och omega-3 tävlar i kroppen, och om man exempelvis har ett mycket högt omega-6 intag försämras bildningen av omega-3-fettsyrorna EPA och DHA. Men kvoten är kontroversiell, och man är i dagens läge inte överens om vilket ratio som bör gälla.

Den västerländska kosten är relativt rik på omega-6 och ett tillskott med alla olika typer av omega-6-fettsyror är därför oftast inte nödvändigt. Däremot kan tillskott med det hälsosamma omega-6-fettet GLA vara bra för den som vill vara säker på ett fullgott intag.

Var finns omega-6 naturligt?

Kött är en rik omega-6-källa, men GLA finns främst i de vegetabiliska oljorna. Majsolja och sojaolja är två exempel på oljor som innehåller mycket omega-6. Utöver det finns GLA även i algen spirulina, som på senare år har blivit mycket eftertraktad.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!