Mangan

Mangan ingår i olika proteiner som har betydelse för förbränningen. Den som har en ökad förbränning kan antas ha ett högre behov av mangan.

  • Vad är mangan?
  • Tillskott
  • Var finns mangan?

Vad är mangan?

Mangan ingår i flera proteiner och behövs för att förbränningen ska fungera. Det fungerar också som en antioxidant och skyddar cellerna mot oxidativ stress som orsakas av dåliga levnadsvanor som stress och för mycket fet mat.

Någon rekommendation är inte fastställd, men de flesta av oss kommer upp i tillräckliga doser. För den som tränar mycket och har en högre förbränning, ökar behovet något.  

Tillskott

Mangan ingår i multivitaminer och finns även som separat tillskott för den som tror sig få i sig för lite mangan, exempelvis under diet. Runt 5 mg brukar en dagsdos innehålla.

Biverkningar

Inga vid normal användning. Det är mycket svårt att överdosera mangan, men för att vara på den säkra sidan bör du eventuellt inte överstiga 10 mg per dag under längre perioder.

Var finns mangan?

Mangan hittar vi mest i sädesslag, bär, nötter och flera grönsaker. Den som äter en varierad kost brukar få i sig tillräckligt med mangan.

Skål med färska jordgubbar

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!