Lutande hantelpress

Alternativa namn: Lutande bröstpress

Lutande hantelpress är en utmärkt pressövning för att träna den övre delen av bröstmuskulaturen. Det är en övning som kräver balans och koordination, vilket kan upplevas ovant till en början men du kommer att vänja dig snabbt. Du behöver hantlar och en bänk som du kan ställa in ryggstödet på.

Utförande

1. Ställ in bänkens ryggstöd med en lutning på ca 130°.

2. Greppa hantlarna och lägg dig på bänken med fötterna stabilt i golvet. Håll hantlarna i brösthöjd så att armbågarna pekar nedåt och utåt.

3. Pressa upp vikten tills du har helt sträckta armar och vänd sedan tillbaka till utgångsläget.

Vanliga misstag

  • Det absolut största misstaget man gör i hantelpress är att armbågarna hamnar för långt ut. Spänn latsen så att armbågarna kommer in mot kroppen (ca 45 graders vinkel) och håll denna anspänning genom hela rörelsen.
  • Undvik att skjuta fram axlarna i slutläget så att du tappar stabilitet. Innan du lyfter av stången så drar du ihop skulderbladen och försöker hålla dem där genom hela rörelsen.
  • Undvik att lyfta för mycket med sätet. Sträva efter att hålla svanken nere i bänken hela tiden och fötterna i marken.

Aktiverade muskler i denna övning

Muskelgrupp Hantelpress

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!