Lukas Högberg

Mat och träning

Lukas Högberg är CrossFit-atelet och siktar på att en dag bli bäst i världen. För att lyckas tränar han hårt varje dag och är noga med vad han äter. Ta del av hans bästa tips för att lyckas.

Lukas Högberg på CrossFit-tävling

Vilka kosttillskott väljer Lukas?

Jag äter kreatin i hårda träningsperioder, för att orka träna mycket. Jag gör ett uppehåll inför tävling för att tappa vätska. Det är en fördel att inte väga för mycket eftersom vi kör en hel del kroppsviktsövningar. BCAA dricker jag under träning för att kunna träna långa pass utan att få en energidipp och kunna hålla fokus hela träningen. Efter träning dricker jag en proteindrink för att få en snabb återhämtning.

Före träningUnder träningEfter träning
Core CreatineX
Core BCAAX
Core WheyX

Vilken kosthållning håller Lukas?

Jag är alltid noga med vad jag äter och vill gärna veta var maten kommer ifrån. Det ska vara bra och nyttig mat. Jag äter mycket varierat med både kött, kolhydrater och mycket grönt för att få i mig tillräckligt med energi och näring. Jag äter en lätt frukost innan jag tränar första passet och sedan äter jag ordentligt med mat mitt på dagen.

Så här tränar Lukas

Jag tränar ett förmiddagspass och ett eftermiddagspass om dagen på mellan två och fyra timmar per gång.

Uppvärmning med mycket förberedelser, rörlighetsträning och hitta fokus. Ingen stress.

Träningsupplägget varierar beroende på vilken fas jag befinner mig i och vilka kvaliteter jag bygger upp. Jag har en årsplanering som jag följer.

Nedvarvning efter varje pass för att påskynda återhämtningen med ordentlig stretch. Jag har även en naprapat som jag går till nästan dagligen för att hålla mig i schack.

Återhämtning med en ordentlig portion mat och vila, innan det är dags för eftermiddagspasset som går till på samma sätt.

Läs mer: Lukas Högberg, CrossFit

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!