L-Glutamin

Glutamin är en aminosyra som ingår i protein som bygger upp våra muskler. Det finns som tillskott i ren form i syfte att öka muskeltillväxt, uppbyggande hormoner och förbättrad återhämtning. L-Glutamin i sin fria form är ett kosttillskott som hängt med under flera årtionden, där många förespråkare inom kroppsbyggning säger att det har en god effekt, medan vissa säger att de inte upplever någon effekt. Två läger med andra ord. Vi ska här nedan utreda om glutamin är ett intressant kosttillskott för dig eller inte.

  • Vad är glutamin?
  • Glutamintillskott - fungerar det?
  • Var finns glutamin?

Vad är glutamin?

Glutamin är en av 20 aminosyror som tillsammans bygger upp protein. I protein finns det i formen glutaminsyra som efter intag delvis omvandlas till glutamin. Glutamin är icke-essentiell, vilket betyder att kroppen tillverkar en liten mängd själv. Glutamin finns som den vanligaste aminosyran i våra muskler och förbrukas snabbare vid hård träning.

Som kroppsfunktion spelar glutamin en roll i proteinsyntesen men även i kroppens syrebalans och är även viktigt för kroppens cellenergi tillsammans med bland annat glukos. Glutamin deltar även i kroppens kväveoxidsystem och många uppbyggande processer samt i transporten av amoniak ut i i blodet.

Glutamin kan ha många fördelaktiga egenskaper för dig som tränar hårt då många som tränar regelbundet och äter extra glutamin rapporterar en effektivare återhämtning och muskeltillväxt. Hur vida detta i sin tur är en sanning eller inte måste du prova själv. Glutamin sägs även kunna stimulera de uppbyggande hormonerna och öka glykogeninlagringarna i musklerna som är oerhört viktigt för att kunna prestera maximalt - halvfyllda glykogenlager gör ingen atlet! Vid för lite glutamin blir effekten precis det motsatta och man riskerar att istället bli övertränad.

Stark man tränar i gymmet

Glutamintillskott

Eftersom glutamin är en aminosyra och ingår i protein finns den i alla proteintillskott i formen glutaminsyra, men även som enskilt tillskott, där det benämns som L-Glutamin. L-formen betyder att aminosyran är i fri form och i högre nivå tas upp i blodet.

Syftet med rent glutamintillskott är att bygga muskler, öka muskelpumpen och återhämta sig snabbare efter träning. I egenskap av aminosyra som del av ett protein kommer den till undsättning och bygger upp muskelfibrerna efter träningspassen, och i förlängningen blir vi större och starkare. Eftersom glutamin är den mest förekommande aminosyran i muskeln bidrar den också till att binda vätska i musklerna, vilket får dem att bli fylligare och upplevs kraftigare. Det är ett omåttligt populärt tillskott, inom kroppsbyggning och styrkesporter.

Glutaminets olika funktioner i kroppen är många. Om extra glutamin som tillskott fungerar eller inte är fortfarande omdebatterat, det finns både ja- och nej-sägare. Vi låter därför den frågan vara fortfarande obesvarad. Bäst gör du i att testa själv.

Om du vill prova glutamin är 10-20 gram rent L-glutamin dagligen en lagom dos. Det brukar rekommenderas på tom mage, eftersom en måltid ger ett långsammare upptag. Dessutom konkurrerar övriga aminosyror i kosten om upptaget, varför du kan höja kroppens nivåer av glutamin till högre nivåer med med ett tillskott. Det är möjligt att du inte tycker smaken av glutamin är särskilt god, men det är ju knappast därför du äter det heller. Ett hett tips är att blanda det med sötsur dryck, typ apelsinjuice, som brukar dölja smaken.

Biverkningar

Det glutamin som kroppen inte tar upp kommer ut den naturliga vägen. Det är alltså inte farligt att överdosera, men onödigt.

Var finns glutamin?

Glutamin finns i allt protein, men i formen glutaminsyra där en endast en del omvandlas till glutamin. Glutamin förstörs lätt vid upphettning, ett enkelt sätt är att ta ett kosttillskott.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!