L-Arginin

L-arginin är en aminosyra som förekommer i Pre-workout produkter (PWO) och som enskilt tillskott för att öka känslan av muskeltryck/ muskelpump vid styrketräning. Arginin ingår även naturligt i protein och är viktig för kroppens produktion av kväveoxid som är essentiell för prestation, potens och fettförbränning.

  • Vad är L-arginin?
  • Tillskott
  • L-arginin för sexuell lust

Vad är L-Arginin?

Arginin är en aminosyra som ingår i protein. Med proteinrik mat får vi i oss det naturligt och de främsta källorna är kött, ägg och mjölk men även vegetabiliska källor som soja, kål och nötter. De flesta får i sig en tillräcklig mängd och bristsymptom förekommer sällan. Tillskott av L-arginin har en otroliga förmåga att kunna öka bland annat känslan av muskelpump/ muskeltryck under träning.

Arginin i kroppen behövs bland annat vid tillverkningen av proteinet hemoglobin, som transporterar syre från lungorna ut i cellerna. Arginin är även involverat i fettförbränningen och insulinproduktionen. Arginin är en förelöpare till uppbyggande hormon och ökar mängden av dopamin. Dopamin ingår i hjärnans belöningssystem som utsöndras i takt med våra känslointryck och får oss mer motiverade.

Arginin spelar även en stor roll i kroppens förmåga att reparera skadad vävnad och i bildandet av kväveoxid. Kväveoxid i sin tur bidrar till att blodkärlen i kroppen vidgar sig, ett tillstånd som ger ett ökat blodflöde till musklerna. Ett tillskott av L-arginin kan ge oss det populära och omtalade muskelpumpen som så många strävar efter vid styrketräning, för att få starkare känsla under passet och ökad tillväxt.

Tricepscurl med hantel

Tillskott

Arginin finns naturligt i alla proteintillskott och ingår i vissa pre-workouts. Det finns även som enskilt tillskott där det vanligen benämns som L-arginin, där l-formen indikerar att aminosyran är i fri form. Det är populärt som tillskott bland kroppsbyggare för att få en extra muskelpump inför styrketräning eller som tillskott före nattsömn för att öka kroppens produktion av uppbyggande hormon. Eftersom det ingår i energiomsättningen och insulinproduktionen, kan det även teoretiskt ge en ökad fettförbränning. Att du får en härlig känsla av muskeltryck/ muskelpump kan många skriva under på men det finns i dagsläget inga 100 %-iga bevis för att det har effekt inom övriga områden. Men dess popularitet gör att du bäst provar det själv.

Mycket forskning har gjorts och görs fortfarande för att kontrollera hur ett tillskott av l-arginin kan påverka vår träningsprestation. I en undersökning* där 15 friska individer deltog, studerade man effekterna av tillskottet. Testpersonerna lämnade ett blodprov före testet, och fick sedan 6 g l-arginin alternativt lika stor mängd placebo. Därefter gavs blodprov igen vid fyra tillfällen. Blodproven visade att de som intog l-arginin fick en betydligt högre blodvolym i musklerna än de som fått placebo, och deras prestationsförmåga ökade något. Ett tillskott av l-arginin kan enligt denna studie påverka blodkärlen, vilket i sin tur kan ge ett ökat muskeltryck och ökad prestation. Det är dock för tidig att avgöra hur mycket tillskottet i sig påverkar muskelstyrkan.

L-arginin för träning

L-arginin för sexuell lust

Tanken att arginin påverkar kväveoxid, kan även anammas i sängkammaren och potentiellt även gynna erektionsförmåga och sexuell lust för både män och kvinnor. Forskning har nämligen visat att kväveoxid jobbar tillsammans, där nervcellerna hjälper till att omvandla arginin till kväveoxid, vilket blir uppstarten till en erektion. Dessutom består mannens sädesvätska till ca 80 % av arginin och kan teoretiskt bidra till både ökad spermaproduktion och -hastighet. Denna funktion behöver dock mer studier som underlag för att kunna säkerställas, men många som testat ett arginintillskott upplever en förändring.

L-arginin för lust

Dosering

En vanlig dos ligger på runt 3-5 gram oavsett om du använder det för träning eller potens, och rekommenderas före träning och innan nattsömn för maximal effekt. Om du vill testa vad L-arginin kan göra för dig, ska du tänka på att inta det på tom mage. Behöver du äta samtidigt, välj då kolhydrater framför protein, eftersom proteiner kan försämra upptaget.

*Referenser:

Acute l-arginine supplementation increases muscle blood volume but not strength performance. Alvares, Conte, Paschoalin, Silva, Meirelles, Bhambhani, Gomes. 2012.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!