Konstantin Avramidis

Mästare på hinderbana

För Konstantin Avramidis är hinderbana inte bara en träningsform, utan en hel livsstil. Han tränar och tävlar själv, men driver även eget företag och som coach lär han andra hur man blir bra på hinderbana.  Konstantin har själv vunnit tävlingar som Tough Viking och Spartan Race Sprint och har nu siktet inställt på det svenska rekordet i militär hinderbana. Konstantin är även sponsrad av Svenskt Kosttillskott, något han tror ska kunna hjälpa honom i rekordjakten.

Konstantin Avramidis från VM i Sydkorea 2015.

I hinderbanekretsar är Konstantin Avramidis ett välkänt namn, både som atlet och som coach för personer som vill se mer av den ovanliga träningsformen hinderbana. På meritlistan finns segrar i Tough Viking och det amerikanska Spartan Race Sprint. Att Konstantin är en av de främsta profilerna inom hinderbaneträning är uppenbart, och nu är siktet inställt på att slå det svenska rekordet i militär hinderbana.

- Att slå det svenska rekordet har alltid varit ett mål för mig och när det gäller min personliga satsning är det rekordjakten som står i fokus nu.

Innan Konstantin startade sitt företag ObstacleTraining arbetade han som amfibiesoldat med en väckarklocka som ringde klockan 05.00 och vardagen präglades av struktur. Även för många elitidrottare är detta en del av vardagen, men Konstantin ser mer avslappnat på livet som atlet.

- Att en elitidrottare lever enligt samma strikta rutiner som en militär är en sanning med modifikation. Inom vissa idrotter är det absolut så, men jag föredrar att kliva upp när jag känner för det och att träna det jag tycker är roligast. Jag jobbar stenhårt och ger allt vid varje pass. Jag fokuserar på kvalitet och planering och när det verkligen gäller, då ger jag allt och lite till.

Konstantin är sponsrad av Svenskt Kosttillskott, ett samarbete som han tror ska kunna hjälpa honom att nå sina mål. För honom är det viktigt att magkänslan känns bra och han ser en stark koppling mellan sin egen elitsatsning och vad varumärket Svenskt Kosttillskott representerar. För Konstantin är det viktigt med produkter som verkligen fungerar och gör sitt jobb.

- Jag använder främst kosttillskott i samband med träning, men även under tyngre perioder och som komplement till middagen. Innan träning eller tävling laddar jag upp med Core Performance och efter fyller jag på med Core BCAA Caps. Jag kompletterar min middag med Arctic Omega-3 och under tyngre perioder använder jag mig av Core Whey Protein.

Konstantin Avramidis val

1 av

En lekfull men krävande träningsform

Konstantin började träna redan som liten. Då var det barngymnastik som gällde och med tiden övergick han till ishockey och amerikansk fotboll. Idag är han glad över att han ägnade sig åt flera olika idrotter när han var yngre, eftersom alla olika idrotter gav honom olika styrkor, något han haft mycket nytta av i sin karriär inom hinderbana.

Det var under värnplikten 2001 som Konstantin först kom i kontakt med hinderbaneträning, då i form av militär femkamp där hinderbana är en av grenarna. Han fastnade direkt och är den träningsform han ägnat sig åt sedan 2001.

Konstantin Avramidis från VM i Sydkorea 2015.

Enligt Konstantin är hinderbana en träningsform som attraherar alla typer av människor och vem som helst kan anmäla sig för att tävla i ett lopp. Dock är det ingen officiellt erkänd sport och inte heller är den standardiserad på något sätt, vilket gör det svårt att utse en mästare. Detta är dock någonting Konstantin vill ändra på. Därför kommer han under 2016 att arrangera ett civilt SM i hinderbana där träningsformen också blir en ny, standardiserad och mätbar sport.

- Jag vill introducera hinderbana för det svenska folket och dela med mig av den glädje jag upplevt i 10 års tid.

Hinderbana är högintensivt, utmanande och samtidigt lekfullt. Träningspassen är varierade och kan pågå i allt från en till tre timmar. Exakt hur han tränar vill han inte avslöja, men han säger att träningen påminner mycket om en 800-meterslöpares träning. Förutom löpning inkluderar han bland annat olympiska lyft, TGU med kettlebell och vattenfys.

Tuff träning kräver bra kost

För en idrottare är kosten minst lika viktig som träningen. Olika träningsformer kräver olika typer av kost och återhämtning. För Konstantin finns dock inga strikta kostscheman som han följer till punkt och pricka. Men vad äter egentligen en hinderbanemästare?

- Allt. Jag har testat att äta pasta och gröt som Gunde Svan, jag har ätit paleokost med kött och grönsaker, frystorkad mat när jag övat i skogen, växtbaserad kost av ren nyfikenhet och när planeringen inte fungerat har jag till och med ätit McDonald’s-mat. Så länge det smakar gott och jag tränar hårt fungerar allt.

För att orka med en hård dags träning krävs dock en hel del mat. En vanlig dag i Konstantins liv ser ut ungefär såhär:

FrukostGröt, smoothie, kaffe
LunchSötpotatis, biff, groddar
MellanmålFikon, dadlar, godis
Före träningCore Performance, Core BCAA Caps
MiddagKyckling, broccoli, frön & Arctic Omega-3

Vill du följa Konstantin i hans vardag kan du göra det på Instagram: @obstacletraining

Svenskt Kosttillskott är stolta samarbetspartners med Konstantin Avramidis, och tror på att han kommer erövra fina placeringar inom hinderbana/obstacle running de närmsta åren samt att han kommer göra hinderbana till en erkänd sport i idrottssverige.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!