Kom igång med din träning

PT-Staffans bästa tips

Som Personlig Tränare möter jag många i min vardag som kommit av sig i sin träning och vill komma igång igen, men som inte lyckas hitta rätt rutiner. Hör du till en av dem, finns det några knep som kan underlätta för dig. Min träningsfilosofi grundar sig på att träning ska vara rolig, utvecklande och en självklar del av en hälsosam vardag, och det försöker jag förmedla i varje råd jag ger.

Oavsett hur dedikerat du har tränat innan, finns det tillfällen då de flesta av oss kommer av sig och sedan har stora problem med att komma igång igen, exempelvis vid semestertider. Då kan det kännas bekvämt att ta till några välbeprövade knep för att hitta tillbaka till fungerande träningsrutiner.

Det allra bästa är förstås att inte bli helt inaktiv på semestern, även om du väljer att inte gå regelbundet till gymmet. Det kan vara att spela tennis, gå promenader eller att utföra enklare aktiviteter, all sorts fysisk aktivitet kommer att göra det mycket lättare att komma tillbaka igen jämfört med om du varit helt passiv.

PT-Staffan står vid ett bord med kosttillskott.

Staffans bästa träningstips

Boosta med nya träningsplagg

Ett sätt att locka till träning, som fungerar för de flesta, är att investera i nya träningskläder eller träningsskor, som kan boosta humöret och få oss att vilja gå till träningen för att få använda plaggen. Vi känner oss ofta bättre till mods också om vi känner oss snygga.

Skynda långsamt

Ett vanligt misstag är att vi går ut för hårt och tror att vi kan köra igång med träning sju dagar i veckan direkt bara för att vi känner oss motiverade för stunden. Men det kommer tyvärr inte att hålla i längden, vi kommer att bli utmattade och uttråkade omgående.

Sätt hellre upp en plan med tre pass per vecka, som du sedan kan öka successivt när det börjar kännas enkelt. Ha tålamod med att träningsresultaten tar tid och se till att starta i rätt ände - du måste lära dig gå innan du kan springa!

Sätt upp tydliga mål

Genom att sätta upp ett tydligt mål med vad du slutligen vill uppnå, med flera delmål på vägen, kommer det kännas lättare att motivera sig till träningen. Ett bra mål ska vara utmanande men inte omänskligt.

Analysera dig själv och fråga dig vad du behöver göra för att nå ditt mål. Klarar du det på egen hand eller behöver du hjälp? Haka i så fall på en vän eller träningskompis som kan motivera dig till att träna, eller ta hjälp av en coach.

Planera träningen

En bra planerad träning kommer lättare att bli av, än om du inte planerar. Packa din träningsväska dagen innan, så att ingen tidsbrist eller andra vanliga bortförklaringar kan stå i vägen för ditt träningspass.

Planera vardagen efter ditt träningspass, inte tvärtom, och lägg upp det på ett sådant sätt som passar just dig. Är du en morgonmänniska, så se till att lägga träningen just på morgonen. Poängen är att du ska få in träningen som en del i din vanliga vardag, och att det inte blir ett energikrävande projekt.

Var inte för hård mot dig själv

Att sätta upp alltför höga mål kommer troligtvis att resultera i att du ger upp. Ha tålamod både med träningen och mot sig själv och inse dina begränsningar. Med en god planering som passar din vardag kommer du långt.

Har du bara 20 minuter över en dag, så träna hellre de 20 minuterna än ingenting alls. Se till att passet blir lite mer intensivt och effektivt bara, så blir det bra ändå. Och kom ihåg att det är okej att ta en längre paus ibland, bara den inte blir så lång att du kommer av dig fullständigt.

Staffans råd kring kost och kosttillskott

Det vi äter spelar en stor roll i hur våra träningsresultat går, eftersom den energi vi laddar med kommer att avspegla sig på passet. Något många av oss gör fel är att vi äter med känslorna istället för att lyssna på kroppens signaler om hunger och mättnad. Vi äter med ögonen och utefter tillfällen och humör, vilket lättare leder till övervikt. Ett sätt att få bukt med problemet är att exempelvis använda mindre tallrikar. Det är viktigt att njuta av livets godsaker, men begränsa det gärna till en portion.

När det gäller kosttillskott kan det som relativ nybörjare vara svårt att veta vad som passar till ens egen träningsnivå. Kosttillskott kan vara ett enkelt sätt att få i sig snabb energi utan att behöva lägga mycket tankeverksamhet på att få i sig det man behöver. Det är dessutom lätt att ta med sig när man är hemifrån.

Jag själv väljer alltid vassleprotein efter träningspasset för att fylla på med protein och energi innan jag hinner hem och kan laga mat. Det passar även bra som mellanmål, för min egen del på tillfällen då jag inte hinner med något annat. Under träningen dricker jag BCAA, det är ett bra sätt att bespara muskelmassan istället för att bara dricka vatten.

Ett annat bra tips, om du vill lyxa till vardagen men ändå vill äta bra och proteinrikt, är proteinpannkakor, som ger goda och lite nyttigare pannkakor.

PT-Staffans rekommendationer

Det finns många småtips som kan få dig mer motiverad till att komma igång med träningen. Se till att plocka ut guldkornen som passar just dig och lyssna på kroppen!

Staffan Eklund, PT

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!