Kokosolja

Kokos är inte längre bara garnering på bakverk utan betraktas numer som en hälsokost. Kokosfettet har på senare tid hamnat i ropet efter flera års stämpel som dålig fettkälla. Faktum är att den innehåller bra fett som på ett unikt sätt förbränns av kroppen utan att lagras.

  • Varför är kokosfett nyttigt?
  • Kokosfett och fettförbränning
  • Användningsområden

Varför är kokosfett nyttigt?

Kokosnöten är en omöjlig nöt att knäcka, därför är det mycket tacksamt att vi numer får fettet från nöten serverad i en glasburk. Kokosnöten är egentligen ingen nöt utan en fröväxt och består av det vita köttet och en vätska som i dagligt tal kallas kokosmjölk. Fettet utvinns genom en kall och skonsam process där alla näringsämnen bevaras, liksom den karaktäristiska smaken och lukten. Extra virgin kokosolja ska inte förknippas med silverpaketet som säljs i matvarubutiker. Det kokosfettet är härdat och har därmed tappat alla goda egenskaper.  

Kokosnötter med kokosmjölk

Kokosfettet är unikt bland vegetabiliska fetter då det innehåller mättade fettsyror. På grund av detta har kokosen länge haft dåligt rykte och ansetts vara ett onyttigt fett. Men faktum är att kokosfettet består av så kallat MCT-fett, alltså medellånga fettsyror som kroppen hellre förbränner som energi än lagrar in i fettväven. MCT är vattenlösligt och används av levern som bränsle. Det som inte används direkt, går ut i blodet och vidare till musklernas mitokondirer där det används som energi.

Kokosfett innehåller även laurinsyra, som potentiellt har antibakteriella egenskaper. Laurinsyra omvandlas i tarmen till monolaurin som skyddar mot bakterier. I modersmjölk förekommer laurinsyra där det skyddar barnet mot infektioner.  

Kokosfett och förbränning

Vi har redan konstaterat att kokosfettet består av MCT-fett som lättare än andra fettsorter förbränns som energi i kroppen. Det i sig är förstås positivt för den som vill undvika viktuppgång, inte att förglömma att man även bytt ut sina traditionella mättade fetter.  Dessutom har det visat sig att kroppen förbränner kokos på ett sätt som frigör värme, vilket i sin tur medverkar till en ökad förbränning.  Kokosfettet har en förmåga att mätta bra och har i studier visat sig kunna medverka till en ökning av det goda kolesterolet HDL.

Användningsområden

Kokosfett har många användningsområden. Det fungerar såväl till matlagning och bakning som på smörgåsen eller i smoothies. Det är till och med en bra hudvårdsprodukt. Till skillnad från andra vegetabiliska fetter klarar kokosfettet upphettning mycket bra utan att oxidera, tack vare sina mättade fettsyror. Kokosfett kan förvaras i rumstemperatur och blir flytande vid 24 grader.

Ersätt ditt vanliga mättade fett med exotiskt kokosfett och upplev skillnaden!

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!