Koffein

Koffein är ett stimulantia som kan hjälpa till att motverka trötthet och öka ditt fokus. Men koffein kan dessutom bidra till att förbättra kroppskoordinationen - med andra ord är koffein perfekt för att dig som vill prestera på topp under träning eller tävling!

  • Vad är koffein?
  • Var finns koffein?
  • Att tänka på

Vad är koffein?

Koffein upptäcktes redan i början av 1800-talet, och är ett ämne som har en stimulerande effekt på det centrala nervsystemet vilket bland annat bidrar till vår vakenhet. Koffein kan nämligen hämma funktionen av signalsubstansen adenosin, som annars får oss att bli trötta.

Koffein, enskilt tillskott

Koffein kan även öka frisättningen av dopamin och adrenalin i kroppen, som båda är värdefulla hormoner för prestationen. Dopamin är ett riktigt må-bra-hormon som, utöver sitt bidrag till en känsla av välmående, är av betydelse för vår motorik, kreativitet och fokus. Adrenalinet har också många prestationshöjande effekter, och kan bland annat hjälpa till att öka blodflödet till våra muskler, vidga våra luftrör och öka vårt blodtryck. Adrenalin är nämligen det hormon som i vanliga fall frisätts för att förbereda kroppen på flykt eller kamp, och som hjälper oss att komma i form för att orka prestera till max.

Två burkar med energidryck

Det är inte konstigt att koffein är så pass populärt, när det både har en positiv inverkan på den mentala och fysiska kapaciteten. Men det som inte alla vet är att koffein även kan vara av betydelse för den som vill gå ner i vikt. Koffeinet har nämligen en temperaturhöjande effekt i kroppen som kräver mycket energi, vilket boostar förbränningen av fett. Dessutom kan adrenalinet som koffeinet hjälper till att frisätta bidra till en ökad förbränning, eftersom att kroppen behöver mer energi när den är i sitt beredskapsläge.

Koffein och förbränning

Var finns koffein?

Koffein finns naturligt i kaffe, te, kakao och guarana. Guarana är en produkt som utvinns från guaranabuskens frön. Det är också mycket vanligt i olika drycker som är menade för att öka prestationen såsom PWO och energidrycker. Utöver det finns koffein tillsatt i vissa livsmedel för att bidra med doft och smak.

Här nedan kan du se ungefär hur mycket koffein det finns i några olika produkter:

Produkttyp och produktmängdKoffeinmängd
Kaffe, 1 kopp (15 cl)100 mg
Svart te, 1 kopp (15 cl)60 mg
Grönt te, 1 kopp (15 cl)30 mg
Energidryck, 1 burk (35 cl)100-200 mg

Att tänka på

Vill du använda koffein innan ditt träningspass kan det vara bra att ta det lite innan passet, men koffein är snabbverkande och det brukar därför räcka med att man tar det ca 20-30 minuter innan träningen.

PWO med koffein

Koffein är som sagt ett stimulerande ämne som sätter kroppen i beredskap för flykt eller kamp. Att ständigt vara i ett sådant tillstånd när kroppen går på högvarv är såklart inte hälsosamt, och därför bör man tänka på att inte överkonsumera koffein även om det kan vara lockande.

Förutom det har koffein en lång halveringstid och det tar ca 6-7 timmar efter intag för koffeinet att lämna kroppen, därför bör man inte konsumera koffeinrika produkter allt för sent på dagen om man är koffeinkänslig eftersom att det lätt påverkar den viktiga sömnen. Vi rekommenderar därför att du inte intar koffein senare än klockan 15.00 om du är känslig, för att undvika en jobbig och sömnlös natt.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!