Knäböj

Alternativa namn: Benböj, squats

Knäböj är en klassisk basövning för benen, med fokus på framsida ben och sätesmuskeln. Du kan träna knäböj med hantlar och i smith, men det vanligaste sättet som ger mest utmaning är skivstång. Du behöver en skivstång och en ställning som du kan starta från för att slippa plocka upp stången från golvet och riskera ryggont.

Utförande

1. Sätt skivstången på axlarna och ställ dig höftbrett isär med tårna riktade något snett utåt. Känn anspänning i magen, och håll ryggen rak.

2. Böj dig ned genom att skjuta ut sätet ordentligt, som om du skulle sätta dig på en stol. Gå så långt ned du klarar med bibehållen god teknik.

3. Pressa upp igen till upprättstående och fortsätt. Tänk hela tiden på anspänning i magen och hämta kraft från säte och lår på uppvägen. Fäst blicken i golvet genom hela övningen för att lättare hålla rygg och nacke raka.

Vanliga misstag

Knäböj är en tung övning som kräver balans för att kunna utföra den korrekt. Har du svårt att hitta balansen, skjut ut sätet mer. Ha som riktlinje att knäna inte ska passera i linje med tåspetsarna. Det ger dessutom en skonsammare vinkel för knäna.

Ett annat vanligt misstag är att man tittar rakt fram eller till och med snett upp i taket. Nacken och huvudet ska vara i linje med ryggraden genom hela rörelsen. Svanka inte!

Aktiverade muskler i denna övning

Muskelgrupp Knäböj

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!