Kalium

Kalium är ett livsviktigt mineral som är viktigt för kroppens blodtryck och saltbalans. Behovet ökar vid träning, diet och ökat vätskeintag.

  • Vad är kalium?
  • Tillskott
  • Var finns det i maten?

En klase bananer

Vad är kalium?

Kalium är ett viktigt mineral som har många funktioner i kroppen. Det bidrar till att reglera blodtrycket, normal muskel- och nervfunktion samt till njurarnas funktion. 

Kalium hjälper till att sänka blodtrycket medan mineralet natrium bidrar till att höja det. Balansen mellan dem är därför viktig, och för hög saltkonsumtion kan påverka blodtrycket negativt.

Det rekommenderade dagliga intaget av kalium är mellan 3,1 och 3,5 gram för vuxna.

Tillskott

Det är viktigt att du väljer ett kosttillskott som redovisar mängden rent kalium, dvs elementärt kalium. Som ett exempel betyder "kalium-citrat 400 mg" inte att produkten innehåller 400 mg kalium eftersom det är kalium bundet till citrat. Då kaliummängden i kalium-citrat är 22% så innehåller 400 mg kalium-citrat därför 88 mg kalium. Exempel på andra bra kaliumvarianter förutom kalium-citrat med hög upptagningsförmåga är kalium-karbonat och kalium-aspartat. Däremot ska du undvika tillskott med kalium-oxid som är helt värdelöst och i princip inte kan tas upp i kroppen.

Kaliumtillskott

För att få effekt av ett kosttillskott bör du äta några 100 mg kalium per dag. En extra kaliumrik kost och tillskott är speciellt intressant om du tränar mycket eller går på diet, eftersom träning, minskat födointag och ökat vätskeintag påverkar mineralbalansen och kroppens förråd av kalium.

Kaliumtillskott används ibland inom kroppsbyggarsporten inför tävling för att öka muskeldefinitionen. Eftersom kalium hjälper till vid vattenregleringen, gör det att muskelcellerna drar till sig vatten och på så sätt framhävs muskulaturen.

Man tränar chins i gymmet

Biverkningar

Det är viktigt att inte överdosera kalium. Mycket höga doser på 15 gram eller högre kan leda till det livshotande tillståndet hyperkalemi som ger rubbningar i hjärtrytmen. Vid normala doser finns däremot ingen risk för det.

Var finns det i maten?

Kalium finns rikligt i potatis, banan och de flesta andra frukter och grönsaker. Även de flesta fiskar innehåller kalium.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!