Jod

Mineralet jod behövs för att kunna tillverka hormoner som styr förbränningen och utan jod fungerar inte förbränningen normalt.  Du som ofta går på diet och har ett litet matintag kan riskera att få i dig för lite jod. Även strikta vegetarianer och gravida bör vara uppmärksamma på sitt intag.

  • Vad är jod?
  • Tillskott
  • Var finns jod?

Vad är jod?

Jod är ett livsviktigt grundämne som ansvarar för produktionen av kroppens hormoner. Sköldkörteln kan inte tillverka hormoner utan jod, så det spelar en avgörande roll för regleringen av förbränningen.  Jod stimulerar också tillväxten och är viktigt för barns utveckling. Därför brukar gravida rekommenderas att äta lite mer jod.

En skål med sjögräs

Det rekommenderade intaget är 150 mcg per dag. Eftersom Sverige har mycket jodfattiga odlingsjordar, har vi valt att berika bordssalt med jod. För lite jod kan medföra att sköldkörteln producerar alldeles för lite hormon, och medför störningar i förbränningen som kan resultera i övervikt. Du som ofta går på långvarig diet och äter väldigt lite kan riskera att få i dig för lite jod, och behöver tänka på ditt intag. Även du som utesluter animaliska produkter eller inte äter berikat bordssalt, exempelvis havs- och bergsalt, behöver se till att få i dig jod från andra källor.  

Tillskott

Jod finns som del i multivitaminer, och förekommer även i algtillskott eftersom alger naturligt innehåller rikligt med jod. Det finns även som enskilt tillskott som riktas till de som utesluter kost med jod.

Biverkningar

Alltför höga mängder jod kan också påverka förbränningen. Överdrivna doser på 1000 mcg kan rubba hela sköldkörtelns produktion. I normala mängder finns det dock ingen risk för det.

Var finns jod?

Vår största källa till jod är berikat bordssalt, vilket rekommenderas, men salta inte för mycket.  Även fisk, skaldjur och mejeriprodukter är goda källor, liksom alger för den som utesluter animaliska produkter.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!