Joakim Lindberg mat och träning

Joakim Lindberg är elitkanotist med flera medaljer i bagaget. Han har siktet inställt på att nå ännu längre och är sedan 2014 med i Team Svenskt Kosttillskott. Här får du ta del av Joakims tränings- och kostupplägg som bidragit till hans framgång.

Joakim Lindberg paddlar kanot.

Vilka kosttillskott väljer Joakim?

Jag använder mig bara av Svenskt Kosttillskotts egna produkter då jag anser att de är bäst på marknaden. Bra priser och oslagbart innehåll och smak;

  • Core Whey Protein, ett vassleprotein som är den snabbaste typen av protein så att jag snabbt återhämtar mig. Just nu har jag jordgubbssmak, en frisk smak att se fram emot efter varje pass.
  • Triple Core Protein, en blandning av tre olika proteiner så att mina muskler förses med protein lång tid. Björnbär/vanilj är supergod och den tar jag som mellanmål flera gånger om dagen.
  • HealthWells Vitamin D3, ett tillskott av D-vitamin som vi ofta har brist på och som har stor betydelse för vårt immunsystem.
  • Arctic Omega-3, fiskolja som jag äter för att få i mig nyttigt fett, den är jag jättenöjd med.

Joakims rekommendationer

1 av

MorgonMellan målVid träningEfter träningKväll
Vitamin D3X
Arctic Omega-3X
Core ProteinX
Triple Core ProteinXX

Joakims matschema:

6.30 Frukost: Fiberberikad havregrynsgröt med frysta hallon och blåbär. 2 kokta ägg, rågsmörgås med skinka och paprika, en apelsin och 2 glas apelsinjuice.

10.00 Återhämningsmål efter första träningspasset: Core Protein, 2 bananer och en smörgås.

11.00 Lunch: 5 potatisar, 300 gram lax, blandade grönsaker, rotfrukter och bönor, 3 glas mjölk. Dessutom Arctic Omega-3 och HealthWells Vitamin D3.

13.00 Mellanmål: Triple Core Protein, müsli och mjölk.

15.00 Återhämtningsmål efter andra träningspasset: Core Protein, 2 bananer och en smörgås.

18.00 Återhämtning efter gymträning: Core Protein och banan.

19.00 Middag: Fullkornspasta, köttfärssås, blandade grönsaker.

21.00 Kvällsfika: Triple Core Protein, Rågsmörgås och mjölk.

Joakims träningsschema:

Jag brukar träna tre gånger om dagen och då brukar det se ut så här. Efteråt känner jag mig mycket trött och nöjd över att ha fullföljt mitt schema.

7.30 Paddling totalt 110 minuter. Hela tiden med hög puls ca 90 % av maxpuls.

14.00 Paddling. Totalt 70 minuter. Mjölksyreträning.

15.30 Styrketräning i gymmet ca 90 minuter. Brukar bli 6 helkroppsövningar, 4 set, 8-12 rep och 20 minuter bål.

Tillsist: 5 snabba frågor med Joakim

Hur känns det att vara en av Team Svenskt Kosttillskott?

Riktigt bra och spännande! Det är alltid kul att ha människor bakom sig som stöttar och tror på en och samtidigt får jag professionell hjälp med kostupplägg. När man tränar så mycket som jag behöver man hjälp av tillskott och då är Svenskt Kosttillskott ett självklart val för mig!

Vilka är dina bästa tips för att nå framgång?

Tänk långsiktigt och ha tålamod, ge aldrig upp även om du har motgångar. Träna hårt och smart men ha roligt på vägen och glöm inte att njuta av livet. Sätt upp mål, både kortsiktiga delmål och större långsiktiga mål - och rena drömmar. Sist men inte minst behöver du sköta din kost bra och se till att återhämta dig ordentligt.

Hur mycket tränar du varje vecka?

En vanlig träningsvecka under uppbyggnadsperioden består av ca 14 pass i veckan på totalt 20-25 timmar. Jag varierar mellan 8 paddlingspass, 3 styrkepass och 3 konditionspass med cykel, skidor och löpning. Jag är noga med periodiseringar och varierar mig mycket för att få med alla bitar.

Vad har du för kosttillskott i ditt skafferi?

Vitamintillskott är något jag alltid har. Jag varken hinner eller har råd att äta så mycket frukt och grönt som jag behöver och tycker att multivitamin är en bra lösning. Jag äter proteinpulver för att min kropp behöver det, främst i uppbyggnadsfasen. När jag styrketränar tar jag även kreatin för att bli starkare och upplever verkligen att det ger en positiv effekt. Sen har jag förstås en stor användning av energidrycker och gels under träningspassen för att orka hela vägen i mål.

Vilket är ditt bästa träningsminne?

Det är nog när jag och brorsan körde skidor på gärdet bakom huset där vi bor. Det är säkert åtta år sedan nu. Det var helt kolsvart så pappa stod med traktorn på för att vi skulle få belysning och kunna se var spåret gick. Men vi nötte på som bara den!

Vad gör du om 10 år?

Om 10 år siktar jag förhoppningsvis mot OS 2024 och trivs precis lika bra med livet som elitidrottare som jag gör idag. Jag kan inte tänka mig något som skulle kunna få mig att må bättre än det.

Läs mer om Joakim: En dag utan träning är en dag utan mening.

Bild: Privat

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!

Senaste artiklar

skrivna av Team Svenskt Kosttillskott

Christoffer Carlsen laddar inför VM Christoffer Carlsen laddar inför VM av Team Svenskt Kosttillskott 
Christoffer Carlsen, en av Svenskt Kosttillskotts atleter, ska snart simma i VM. Läs mer »
Mikaela Norman Mikaela Norman av Team Svenskt Kosttillskott 
Mikaela har varit aktiv Crossfitaltet i några få år men tillhör redan eliten. Läs mer »
Björk Odinsdottir Björk Odinsdottir av Team Svenskt Kosttillskott 
Björk Odinsdottir är känd som tv-gladiator och för sina talanger inom Crossfit. Läs mer »
Lukas Högbergs slående resultat Lukas Högbergs slående resultat av Team Svenskt Kosttillskott 
Läs om Lukas Högbergs strålande resultat i CrossFit Games 2016. Läs mer »
Lukas Högberg inför Crossfit Games Lukas Högberg inför Crossfit Games av Team Svenskt Kosttillskott 
Lukas Högberg förbereder sig för topplacering på Crossfit Games 2016. Läs mer »
Axel Lundgren inför tävling Axel Lundgren inför tävling av Team Svenskt Kosttillskott 
Axel Lundgren förbereder sig inför Crossfit Games 2016, årets stora tävling. Läs mer »
Axel Lundgren Crossfit Axel Lundgren Crossfit av Team Svenskt Kosttillskott 
Axel Lundgren är en ung, lovande CrossFit-atlet, sponsrad av oss! Läs mer »
» Visa fler