Joakim Lindberg

- Tävlingsdags!

Kanotisten Joakim Lindberg har länge drömt om att bli en av de allra bästa inom sin gren, och satsar numera på kanotpaddlingen på heltid. Hans nuvarande mål är att kvala in till OS sommaren 2016, och OS-kvalet närmar sig med stormsteg. Veckorna innan en stor tävling som denna gör Joakim om sitt träningsschema en del för att toppa formen, men det finns även en hel del som man måste tänka extra mycket på när det kommer till kosten. Vi har intervjuat Joakim som berättar hur han gör för att bli den allra bästa när tävlingen knappar in.

Hatkärleken till tävling

Joakim älskar sin sport och tränar gediget för att kunna besegra den hårda konkurrensen. I Europa finns nämligen flera av de allra bästa kanotnationerna vilket gör motståndet extra tufft under OS-kvalet. Kanotpaddling är dessutom en mycket krävande sport där det är mer eller mindre nödvändigt att ha ett riktigt vinnarpsyke för att lyckas.

-  Det bästa med att tävla är nog att få känna känslan efteråt, det låter kanske lite konstigt att det är efter loppet det är som bäst. Men distansen jag satsar på är 1000 m och den är oftast väldigt plågsam redan efter en fjärdedel av loppet, man är riktigt trött och kroppen skriker efter vila, men man försöker fokusera på annat än mjölksyran och pressa sig till det yttersta. Så att då få gå över mållinjen och veta att det är slut på den smärtan och känna att man fått ut allt man hade i kroppen. Det är väldigt skönt!

Joakim i sin kanot under tävling.

Joakim beskriver den olidliga mjölksyran och smärtan i kroppen som en form av hatkärlek, och säger att han ofta blir lite nervös strax innan loppen, just på grund av att han vet hur jobbigt det faktiskt kommer att bli innan han når mållinjen. Men trots nervositeten och mjölksyran är kanotpaddlingen Joakims liv, och vi på Svenskt Kosttillskott vet att han kommer att lyckas ta sig till toppen. Det är bara en fråga om tid.

Formtoppningen

När en större tävling närmar sig ändrar Joakim rätt mycket av sitt träningsupplägg för att toppa formen, och för att göra sig och sin kropp fullt förberedd för vad som komma skall.

-  När en stor tävling närmar sig och jag verkligen vill prestera på topp och vara i form så ändrar jag ganska mycket på träningen. Jag kortar ner passen i kanoten så att de inte sliter lika mycket och jag kör ofta korta snabba pass. Det handlar mycket om att hitta en bra känsla i paddlingen och att tekniken sitter. Styrketräningen lägger jag också om och kör lätt explosiv styrka för att få fart på musklerna.

Vila är också av stor betydelse och inför säsongens allra viktigaste tävlingar ökar Joakim succesivt på vilan och ca tre veckor innan börjar han även lätta på träningen.

-  Dagarna precis innan så brukar jag vila på torsdagen om jag tävlar på lördagen. Under fredagen bli det ett lättare paddelpass för att ”komma igång” efter vilan.

Veckan innan tävlingen lägger han dessutom extra fokus på tekniken genom att bland annat kolla på videoklipp när den absoluta världseliten paddlar, men även genom att använda ett resistansband för en lite speciell typ av träning.

- Veckan innan en tävling använder jag ibland ett ”resistansband” som jag sätter runt kanoten, ett band med en tennisboll på. Detta gör att det går mycket tyngre att paddla och farten sjunker och man kan där av hålla tekniken bättre och det brukar hjälpa för att hitta den rätta känslan.

Mat och tillskott för prestation

Inför tävling ändrar inte Joakim så mycket på sitt kostupplägg utan är istället noggrann med att han får i sig ordentligt av alla näringsämnen för att återhämtningen och uppbyggnaden ska vara på topp. För en kanotist som Joakim är det dock även mycket viktigt att hålla vätske- och energibalansen för att orka prestera när det verkligen gäller.

Joakim - full fart under loppet

På en tävlingsdag har man dessutom ofta många lopp (3-4 stycken) och då är det rent utsagt nödvändigt att man ser till att få en snabb och bra återhämtning direkt efter loppen. Detta gör Joakim genom att äta eller dricka något med mycket snabba kolhydrater och protein, men han säger även att det är viktigt att inte äta för mycket.  

- Under tävlingsdagen så brukar jag bara se till att inte äta en rejäl måltid för tätt inpå själva loppet, det resulterar bara i att man känner sig ”tung” i kroppen och kan inte prestera på topp. Den rejäla måltiden (frukost, lunch eller middag beroende på tävlingens starttid) vill jag äta minst 3 timmar innan för att sedan ta ett lättare mellanmål ca 90 minuter innan start.

Till tävlingen har Joakim alltid med sig vissa specifika tillskott för att se till att få i sig tillräckligt utan att det ska bli allt för tyngande i magen. Han använder även koffeintillskott (Core Caffeine 200 mg) för att orka prestera bättre när det är dags. Detta tar han ca 30-40 minuter innan start för bästa effekt.

Kosttillskotten för tävling

- Jag har alltid med mig proteinpulver, koffein, bars och vätskeersättning. Proteinpulver har jag med mig för att ta direkt efter loppen och det kan ofta vara dålig mat när man är iväg i olika länder och då är det kanon som tillskott så att jag får i mig ordentligt. Koffein har jag med mig för att ta innan loppen då jag känner att jag piggnar till av det och det blir lättare att ”tagga” till. Bars har jag med mig för att det är ett väldigt smidigt mellanmål om jag är hungrig och jag brukar ha med mig det ut i kanoten för att kunna ta något snabbt direkt efter loppet. Vätskeersättning har jag med mig för att jag ofta svettas mycket under en tävlingsdag med all uppvärmning och alla lopp. Då är det otroligt viktigt att fylla på för att minska risk för uttorkning och kramper osv.

Innan tävlingCore Caffeine
Under tävlingCore Protein Bar
Direkt efter tävlingCore Whey Protein
Mellan loppenVätskeersättning, Core Protein Bar
Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!