Incabär

De gyllene incabären är en riktig tungkittlare och näringsbomb. De flesta av oss känner till bären som Physalis, en exotisk frukt som ofta används till dekoration. De finns även som torkad frukt för den som vill ta del av alla nyttigheter i koncentrerad form.

  • Vad innehåller incabäret?
  • Hälsofördelar

Vad innehåller incabäret?

Incabäret är gyllengult och har en sötsyrlig smak som får tungan att pirra. Bäret har små frön och ett saftigt fruktkött som färskt, med en segare struktur som torkad, ungefär som fikon eller dadlar.

Incabäret är rikt på många näringsämnen och en bra källa till vitamin C och flera B-vitaminer, däribland det ovanliga B12-vitaminet som annars mest förekommer i kött och mejeriprodukter. Incabär innehåller även bioflavonoider, karotenoider och fibrer.

Incabär, physalis

Hälsofördelar

Många av oss äter incabär bara för att det är gott, men det finns många fler anledningar till att ta en näve om dagen. I förkylningstider kan du exempelvis få en rejäl extrados C-vitamin från dem, nästan lika mycket som i citroner. Tack vare dess höga innehåll av bioflavonoider tas dessutom vitaminet upp extra bra i kroppen, eftersom dessa två alltid samverkar. Bioflavonoider och C-vitamin fungerar vidare som antioxidanter i kroppen som skyddar cellerna, något som gör skillnad både hos vårt inre och vårt yttre.

Den orange färgen avslöjar incabärets innehåll av karotenoider. Även dessa har antioxidanta egenskaper och verkar dessutom som ett förstadium till vitamin A, ett vitamin som bidrar till ögats funktion och synförmåga.

Du har säkert hört att vissa frukter och bär är särskilt rika på pektin, och incabär är inget undantag. Pektin används ofta som en naturlig konsistensgivare i livsmedel, och det som hemmakocken tar tillvara på vid kokning av exempelvis kräm och sylt. Pektin hör till de lösliga fibrerna som på grund av sin gelbildande förmåga ökar mättnadskänslan och förhalar tarmarnas arbete så att mer näring kan tas upp. Dessutom hjälper denna typ av fiber till att aktivt sänka kolesterolvärdet, genom att föra med sig de gallsalter ut som frisätts när vi äter fett i kosten. Eftersom gallsalter tillverkas av kolesterol, innebär detta att mer kolesterol kommer att gå åt till nybildningen av gallsalter, och kolesterolnivån sjunker. Likaså de mer vanligt förkommande olösliga fibrerna finns representerade i incabären. Dessa fibrer sätter fart på magens arbete och tros kunna i längden motverka tarmproblem.

Incabär

Prova att använda dem i frukt- och nötblandningar som ett näringsrikt mellanmål, eller blanda dem i din hemgjorda mysli.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!