Höstens träningstrender

Hösten är här vilket innebär en ny träningstermin eller en träningsuppstart för många. Kanske känner du för att testa på något nytt istället för att utöva samma träning som tidigare. Här får du tips på några av de träningstrender som är heta i höst och vinter.

  • Träning med kroppsvikten och funktionell fitness
  • Akrobatik- och gymnastikinspirerad träning
  • Högintensiv träning (HIIT)
  • Online-träning
  • Den bästa träningen är den som blir av

Träning med kroppsvikten och funktionell fitness

Träning med den egna kroppsvikten är en het träningstrend för 2016 och som vi kommer se mer av även under hösten. Träning behöver inte kosta något mer än den tiden du lägger ner och kroppsviktsträning kan du utföra likaväl hemma som på gymmet och passar alla. Samma sak gäller med den funktionella träningen vilket innebär att man gör övningar som efterliknar de naturliga rörelserna som man gör i vardagen, så som stödja, hänga, dra och pressa vilket gör att flera muskler aktiveras på en och samma gång. Utför man funktionell träning kan man även använda olika redskap såsom skivstänger eller kettlebells som ett komplement till kroppsvikten. Genom funktionell träning lägger man vikt på att träna styrka i olika rörelser till skillnad mot traditionell styrketräning där man mer fokuserar på enskilda muskler. Med hjälp av denna träningsform bygger man upp en rörlig och stark kropp för en funktionell kropp som klarar livets utmaningar.

Träningstillbehör

Exempel på övningar där man utför funktionellträning och kroppsviktsträning:

·         Armhävningar

·         Pullups

·         Benböj

·         Burpees

Tjej och kille som gör plankan på ett gym.

Akrobatik- och gymnastikinspirerad träning

Intresset för akrobatisk och gymnastisk träning ökar allt mer. Här handlar det om allt från att kunna stå på händer till att göra så kallade muscle-ups i romerska ringar. Denna typ av träning är något som funnits länge, men att intresset har blivit så stort kan bero på att träningsformen Crossfit har blivit mer och mer populärt. Crossfit är nämligen en sport där man hämtat inspiration från de klassiska gymnastikövningarna. Att denna sport växer sig allt större kan ha att göra med att träningsformen är oerhört varierad och väver in flera olika sporter i en och samma, samt att det är en väldigt intensiv träningsform och den högintensiva träningen är något som ökat explosivt de senaste åren för dess positiva effekter på syreupptagningsförmågan, konditionen, styrkan och fettförbränningen.  Även akrobatisk- och gymnastikinspirerad träning bygger på att man aktiverar flera av kroppens muskler samtidigt då man vill åt en rörlig och smidig kropp som liksom funktionell fitness ska fungera i vardagen. Denna träningsform lämpar sig utmärkt oavsett vilken nivå du ligger på eller vilken ålder du har då övningarna anpassas efter din egen förmåga.

Exempel på övningar som inkluderar denna typ av träning:

·         Handstående

·         Repklättring

·         Muscle-ups i romerska ringar

Högintensiv träning (HIIT)

Högintensiv träning blev populärt redan för några år sedan men fortsätter att hålla sig stabilt. Prestera maximalt under korta intervaller är vad HIIT står för och är mångas nya favoritträning då det är snabbt och effektivt vilket passar det stressiga samhället som vi lever i. Under ett HIIT-pass varvas korta intervaller med vila och ett pass varar oftast inte längre än 30 minuter. Dessutom kan du HIIT-träna var som helst, och på så vis kan HIIT även utföras som ett gympass såväl som en löprunda. Kör du ett gympass upplagt på detta vis kan det t.ex. vara att du utför 4 grundövningar som du kör 3-4 varv av. Utför du det på löprundan kan det vara att du springer allt vad du kan under 20 sekunder för att sedan vila eller jogga i lugnt tempo någon minut för att sedan börja om. HIIT-träning är en träningsform som tyvärr inte passar alla just eftersom träningsformen är så pass intensiv. För att klara av ett HIIT-pass bör man vara i ganska god form då man pressar kroppen till max.

Online-träning

Online-träning är en trend som är här för att stanna. Tack vare de sociala medierna så kan man få instruktioner i både bild och text på olika övningar som du kan utföra hemma. På youtube postar olika youtube-profiler videos där du får fullständiga pass i rörlig form. Även vissa träningskedjor har hakat på denna trend och kan numera erbjuda medlemmarna pass online. Att denna trend blivit så populär har förmodligen att göra med att man slipper anpassa sig efter tider och andra motionärer. Allt du behöver ha tillgång till är ett fungerande internet.

Den bästa träningen är den som blir av

Oavsett vilken typ av träning man väljer att satsa på i höst får man inte glömma att den mest effektiva träning är den som faktiskt blir av. Ett tips som kan göra att man håller uppe träningsmotivationen kan vara att investera i ett par nya träningskläder.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!