Hantelrodd

Roddövningar är ett av de vanligaste sätten att träna ryggen, och kan utföras på en mängd olika sätt. Oavsett variant går rörelsen ut på att träna bröstryggen, musklerna mellan skuldrorna. Hantelrodd är en variant som är enkel att utföra. Förutom hantel behöver du även en träningsbänk.

Utförande

1. Ställ dig med din ena hand respektive knä på bänken. Handen ska placeras i linje med axelleden och knäet ska vara i rak linje med höften. Den andra foten placerar du som stöd på golvet.

2. Greppa hanteln med din lediga hand och låt armen hänga rakt ner. Ryggmusklerna ska vara ordentligt utsträckta i utgångsposition. Fäst blicken nedåt för att hålla nacken rak.

3. Dra upp hanteln mot dig genom att pressa ryggmuskeln mellan skuldrorna bakåt och dra upp armbågen bakom ryggen. Resten av överkroppen ska hålla sig still i position hela tiden. Pausa någon sekund innan du långsamt släpper tillbaka vikten igen. Sträck ut musklerna ordentligt innan du fortsätter. Byt sedan till andra sidan.

Vanliga misstag

Utnyttja hela rörelsebanan och släpp tillbaka vikten ordentligt, undvik att vända för tidigt. Fokusera på att starta genom att rotera skulderbladet bakåt och in mot ryggraden.

Aktiverade muskler i denna övning

Muskelgrupp Hantelrodd

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!