Hantelpress

Alternativa namn: Bröstpress

Hantelpress är en utmärkt pressövning för bröstmuskulaturen. Övningen kräver balans och kan kännas vinglig till en början. Du behöver en bänk och hantlar till denna övning.

Utförande

1. Greppa hantlarna och lägg dig på bänken med fötterna i golvet. Håll hantlarna vid sidan av kroppen i brösthöjd, så att armbågarna pekar nedåt och utåt.

2. Pressa vikten uppåt genom att spänna bröstmuskulaturen, tills armarna är helt utsträckta. Ta ner armarna igen till utgångsposition.

Vanliga misstag

Det absolut största misstaget man gör i hantelpress är att armbågarna hamnar för långt ut. Spänn latsen så att armbågarna kommer in mot kroppen (ca 45 graders vinkel) och håll denna anspänning genom hela rörelsen.

Undvik att skjuta fram axlarna i slutläget så att du tappar stabilitet. Innan du lyfter av stången så drar du ihop skulderbladen och försöker hålla dem där genom hela rörelsen.

Undvik att lyfta för mycket med sätet. Sträva efter att hålla svanken nere i bänken hela tiden och fötterna i marken.

Aktiverade muskler i denna övning

Muskelgrupp Hantelpress

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!