Hantellyft

Alternativa namn: Sidolyft

Det finns en uppsjö varianter av drag- och lyftövningar för axlar, och ett måste om du vill bygga starka axlar med volym. I denna övning använder vi hantlar i stående position, en övning som verkligen bränner till i axlarna.

Utförande

1. Ställ dig höftbrett isär med en hantel i vardera handen. I startposition håller du hantlarna nedsänkta med händerna parallellt bredvid dig.

2. Lyft vikten rakt utåt med raka armar med en lätt böjning i armbågen, ända tills hantlarna är i linje med axlarna. Tänk dig att du bildar ett T med kroppen.

3. Kom tillbaka medan du håller emot på nedvägen.

Vanliga misstag

Var noga med att hålla axlarna nedsänkta genom hela övningen och undvik att skjuta upp dem mot öronen.

Ett vanligt misstag i denna övning är att man tenderar att använda övre delen på trapezius, även kallat trapsen, för mycket. Föreställa dig istället att axlarna rör sig runt en bult som sitter mitt i axelleden och inte upp och ner i rörelsen. Sträva efter att sträcka ut armarna och dra isär hantlarna så långt ifrån varandra som möjligt istället för att fokusera på att hantlarna ska uppåt.

Aktiverade muskler i denna övning

Muskelgrupp Hantellyft

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!