Gustav Liberg

Diskuskastare med disciplin

Gustav Liberg är en välmeriterad diskuskastare som drömmer om att kunna leva på sin idrott. Sedan 2011 då Gustav valde att satsa helhjärtat på sporten, har han tävlat i både SM och Junior-VM med fina placeringar, och siktar nu på att idrotten ska få allt större plats i hans liv.

Gustav Liberg med diskus

Redan som sjuåring började Gustav Liberg att träna friidrott och efter lite träning visade han talang för både kastgrenar och höjdhopp. Runt år 2011 satsade han helhjärtat på diskus och tränar idag fem dagar i veckan med fokus på styrkebaserad träning och kast. Fram tills idag har Gustav samlat på sig flera silver- och bronsmedaljer i SM, och dessutom deltagit i Junior-VM i USA:s främsta friidrottsstad Eugene, Oregon. Något som verkligen gav mersmak till att fortsätta.

- Jag hoppas att hålla mig skadefri och kunna bibehålla en bra träningsdisciplin, så att jag kan uppfylla mitt stora mål - att bli bäst! Jag vill vinna OS och kunna leva på min idrott och tävla runt hela Jorden.

Som sponsrad idrottare av Svenskt Kosttillskott har han möjlighet att få tillgång till passande kosttillskott som kan stödja honom på vägen till sina framgångar. Eftersom Gustav både jobbar heltid och tränar fem dagar i veckan ställer han höga krav på sin kropp, och då kan kosttillskott komma väl tillhands.

Gustav Libergs val

- Jag använder Core Gainer och kreatin för att utvecklas i styrka och gå upp i vikt, vilket är gynnsamt i min sport. Ibland fyller jag på med Core Protein Bar även under passet för att få ny energi.

Klassisk sport som kräver disciplin

Diskus är en klassisk sport som sett i princip likadan ut sedan begynnelsen. Gustav beskriver sin idrottsgren som att du kastar en tung tallrik i rotation och försöker komma så långt som möjligt. Idrotten kräver dock betydligt mer än så och du måste vara i god fysisk form för att klara av det.

Gustav Liberg kastar diskus

- Den största myten är väl att alla diskuskastare bara är tjocka. Det finns många kastare som är riktigt stora och för det otränade ögat ser de då tjocka ut, men det döljer sig väldigt mycket styrka bakom och de flesta diskuskastare är riktigt atletiska.

Frukost 05.00Smörgåsar med smör, ost, skinka
Lunch 11.00Husman, tex pasta och köttfärssås
Jobb till 15.00
Powernap
Mellanmål 16.00Core Gainer och kvarg
TräningDiskus 1 h + styrketräning ca 5 övningar
Middag 20.00Tex ris och kycklinggryta

Eftersom Gustav jobbar heltid på dagarna behöver han lägga all sin träning på kvällen, och det blir många timmars träning per vecka.

- De flesta av mina träningspass är uppbyggda på liknande sätt, där jag väljer en huvudövning i gymmet som jag lägger störst vikt vid. Exempelvis väljer jag knäböj, där jag verkligen ger allt och sedan tränar jag resten av övningarna med lite lägre intensitet. Jag brukar hålla mig till en till två muskelgrupper per pass så att jag hinner vila de andra musklerna till nästa pass.

En diskuskastares högsäsong ligger på sommaren och utefter detta tränar Gustav med olika fokus. Under vintern blir det mest fokus på styrkeutveckling kombinerat på kastövningar, och ju närmare tävlingssäsongen han kommer desto mer fokus lägger han på grenspecifika övningar som är relevanta för tävlingsmomentet. Enligt Gustav kan det krävas upp emot tio tusen kast per år för att bli riktigt bra, och då gäller det att inte bara ha en bra fysik utan även att ha ett bra psyke så att du klarar av att hålla dig motiverad. Själv är han fast besluten vid att lyckas och att vara en av dem som får åka jorden runt på häftiga tävlingar.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!