Glukomannan

Fibret för viktkontroll

Glukomannan är en typ av växtfibrer och används ofta i kosttillskott som marknadsförs för sund viktminskning. Fibret har många egenskaper som vi kan utnyttja för vårt eget välbefinnande eller för att klara en tung lågkaloridiet.

  • Vad är glukomannan?
  • Varför äta glukomannan?

Vad är glukomannan?

Den vattenlösliga växtfibern glukomannan är en hemicellulosa uppbyggd av kolhydraterna glukos och mannos. Vi kan inte bryta ner denna typ av fiber för att använda som energikälla, men fibret ger oss en rad positiva effekter när det passerar vår mag-tarmkanal. Glukomannan i kosttillskott kommer vanligen från konjakroten, en råvara som traditionellt används i det japanska köket där det kallas konnyaku.

Konjakrot med glukomannan.

Varför äta glukomannan?

Glukomannan har även studerats* för sina positiva effekter på kolesterolnivåerna, där det visat sig medföra en sänkning av det onda LDL-kolesterolet. Nyckelkomponenten verkar vara gallsalterna som frisätts i tunntarmen när vi äter fett i kosten. Gallsalter tillverkas av kolesterol, men återupptas efter användning till stor del i tarmen, så att nya gallsalter inte behöver bildas. Glukomannan binder dessa gallsalter och tar med sig dem ut ur kroppen, och tvingar på så sätt en ny tillverkning av gallsalter och det går åt mer kolesterol med slutsatsen en lägre kolesterolnivå. Det är positivt för vår allmänna hälsa, då det onda kolesterolet har negativa effekter inte minst för hjärta och kärl.

Att fibrer är bra för magen har vi hört sedan barnsben. Lösliga fibrer bidrar till den naturliga tarmfloran, starkt sammankopplad med ett normalt immunsystem. Fibrerna fungerar där som prebiotika, näring till de goda tarmbakterierna.

I kosttillskott är viktminskning den största anledningen till att vi äter glukomannan. Många upplever att det fungerar som en hjälp under diet genom olika faktorer. Eftersom fibrerna sväller i magen till trehundra gånger sin storlek, ökar vår mättnadskänsla när vi äter dem och det tar längre tid för magen att bryta ned så att vi håller oss mätta under en längre stund. Blodsockret håller sig på en jämnare nivå och medför att vårt sötsug kontrolleras. Ett minskat sötsug tillsammans med en ökad och mer långvarig mättnadskänsla kan vara det som hjälper dig att lyckas med din diet!

Fibertillskott med glukomannan

EFSA (European Food Safety Authority) har godkänt** glukomannan efter noga kontroller som ett ämne med kolesterolsänkande effekt, samt den bantande verkan som fibern tycks ha. För att uppnå dessa gynnsamma hälsoeffekter och viktnedgång menar EFSA att det krävs ett dagligt intag på runt 1 gram glukomannan 3 gånger per dag tillsammans med vatten.

Referenser:

*Effect of glucomannan on plasma lipid and glucose concentrations, body weight, and blood pressure: systematic review and meta-analysis. Sood N, Baker WL, Coleman CI. University of Connecticut Schools of Medicine and Drug Information, Hartford Hospital, USA. 2008.

**EFSA Journal 2010;8(10):1798

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!