Fredrik Wahlén

- Förberedelserna inför EM

Vår sponsrade atlet Fredrik Wahlén är elitpaddlare i kanotslalom och har redan vunnit flertalet guldmedaljer i Sverige. Nu siktar han på helt nya nivåer och hoppas på att stå på prispallen i årets EM, och att samtidigt knipa en plats till de Olympiska Sommarspelen 2016. Här kan du läsa om Fredriks förberedelser och hans stora satsning för att bli en av de allra bästa inom sin gren.

Vägen till framgång

Fredrik tävlar i kanotslalom och har höga mål och med en målmedvetenhet som heter duga, en bra attityd och en hel del jobb hoppas han på att ta sig hela vägen till OS. Han har redan kammat hem så mycket som fem guldmedaljer i flertalet tävlingar som gått av stapeln här i Sverige, men nu är han redo för att ta nästa steg i sin karriär.

-  Målet är att på EM i mitten på maj kvalificera Sverige till OS och ta platsen för att då åka dit! Det är en tuff väg dit och mycket bra motstånd som ska besegras. Det vill säga inte helt lätt men jag tror på mig själv och jag tror att jag ska fixa det!

Fredrik in action på tävlingsbanan.

För att klara den tuffa konkurrensen och nå hela vägen tränar Fredrik ihärdigt, och inför större tävlingar krävs hård träning redan flera månader innan själva tävlingsdagen. Det är dock inte enbart träning som man behöver tänka på, utan kosten och näringsintaget ska också klicka.

Förbereder sig långt i förväg

Inför större tävlingar som EM, VM och OS tränar Fredrik mycket disciplinerat och startar sina förberedelser i god tid. Fredriks flickvän, som även är hans coach, lägger tillsammans med Fredrik upp ett träningsprogram som består av flera olika faser.

-  Jag börjar med uppbyggnadsfasen där det är fokus på mycket tung gymträning och långa aeroba pass i kanoten. Här börjar man gå in i dimman som man brukar säga för att det är så tungt.

Efter den uppbyggande fasen är det uthållighetsträning som gäller. Detta gör han genom att utföra flera set på gymmet med lägre vikter och många repetitioner. I kanoten tränar han tröskelträning i form av intervaller. Den tredje fasen inleder tävlingssäsongen och innehåller en mer tävlingsinriktad och explosiv styrketräning och pass som syftar till att få upp snabbheten i kanoten. Han poängterar dock att teknik är a och o för att vinna och att han därför tränar på sin teknik året runt, och när vi frågar honom hur man tränar för att bli bra på kanotslalom svarar han såhär:

-  Det finns troligtvis tusen olika sätt att göra det på och det viktigaste är att man hittar ett som passar för just dig och som man tror på och det gör jag nu! Generellt kan man säga att det är superviktigt att ha en bra teknik, så där lägger jag nog den största vikten i min träning. Det är mycket teknik att träna in så man kan nog inte bli helt fullärd. Det är framåt paddlingsteknik, uppströmmare, fram portar, läsa vatten och olika forsar.

En träningsdag består oftast av två träningspass; ett 90 minuters gympass eller tuffare slalompass och ett 70-90 minuters pass där tekniken ligger i fokus. Detta är dock under vintersäsongen då passen växlar mellan att vara medeltunga eller tunga, vilket även medför att passen är lite längre. Senare på året när våren och sommaren kommer blir det mer syraträning med hög intensitet och längre vila.

Kosten – en viktig del

Med all träning av olika slag som behövs för att nå toppen gör Fredrik av med en hel del energi, och kosten är därför en mycket viktig del av hans planering för att kroppen ska kunna återhämta sig och för att han ska kunna ta sig vidare till nya nivåer. Viktigast är det att äta ordentligt och i rätt volymer under vintersäsongen när träningen är extra tuff. För att veta hur mycket som är lagom gjorde han en kostregistrering under en längre period som han nu utgår från när han planerar sitt dagsintag. Såhär kan en vanlig dag se ut i matväg:

Frukost kl 8.00: havregrynsgröt, ägg och smörgås

Lunch kl 12.00: Kött/fisk/kyckling med pasta/ris och grönsaker

Mellanmål 16.00: Kaffe, äggmacka och en frukt (oftast apelsin)

Middag kl 19.00: Kött/fisk/kyckling med pasta/ris och grönsaker

Kvällsmål kl 21.00: yoghurt med müsli

För att vara säker på att han får i sig tillräckligt med näring för en god återhämtning och uppbyggnad använder Fredrik även en del kosttillskott i samband med träning och tävling. Här nedan kan du se vilka tillskott han tycker är de bästa, och när han använder de olika tillskotten.

MorgonArctic Omega-3
LunchCore Creatine Pro
Innan träning eller tävlingBURN
Efter träning eller tävlingCore Proteinbar, Core Soy Protein
Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!