Fördelarna med morgonpromenaden

Tidiga morgonpromenader innan frukost har länge varit ett vanligt knep att förbränna fett på. För många är det en mycket behagligare typ av fettförbrännande träning än t.ex. löpning, och att gå och njuta av naturen eller stans tystnad på morgonkvisten är inte heller fel. Men frågan är hur mycket man faktiskt får ut av denna morgonpromenad och vilka hälsofördelar promenerandet har. Man kan även fråga sig hur mycket det spelar roll om man äter sin frukost före eller efter promenaden. Dessa frågetecken ska vi försöka reda ut i denna text.

  • Promenadens hälsofördelar
  • Morgonpromenad - innan eller efter frukost?
  • Effektivisera din promenad

Promenadens hälsofördelar

Att promenera har många hälsofördelar och många hälsomedvetna väljer mer än gärna att gå istället för att ta bilen, bussen eller tunnelbanan till jobbet för att ta del av alla hälsoeffekter. Att ta en promenad varje dag kan exempelvis hjälpa dig att hålla vikten eller till och med fungera som ett bra hjälpmedel när målet är att gå ner i vikt. Går du exempelvis i 30 minuter förbränner du ca 135 kcal om du promenerar med ett lättare tempo. Om du väljer att öka tempot kan du få upp förbränningen till ca 164 kcal per halvtimme. Går du sedan en promenad om dagen kan du alltså förbränna mellan 945 – 1148 kcal per vecka, vilket är ganska mycket om man jämför med om du hade tagit bilen eller bussen.

Bild på en gående kvinnas fötter.

Förutom detta kan regelbundna promenader (på minst 30 minuter) bidra till en minskad risk för flertalet hjärt- och kärlsjukdomar samt typ 2 diabetes. Dessutom kan promenader hjälpa dig som sover ytligt att sova bättre eftersom att måttlig fysisk aktivitet hjälper kroppen att slappna av. Tänk dock på att inte ge dig ut på en allt för sen promenad eftersom att detta kan ge motsatt effekt på sömnen.

Morgonpromenad – innan eller efter frukost?

Det råder stor förvirring över huruvida det bästa är att promenera på tom mage under morgonen eller inte, och det finns många som antyder att man kan förbränna mer fett genom att ta sin morgonpromenad före frukosten. Teorin bakom detta är att om du tar en morgonpromenad i snabbt tempo på tom mage efter nattens fasta när ens blodsocker- och insulinnivåer är låga så optimeras förbränningen av kroppens fettreserver. Vissa marknadsförare påstår även att en låg intensitet under promenaden säkerställer att det är fett du förbränner och inte maten som finns i magen. Det sistnämnda är dock mycket tveksamt då energin från maten lagras som glykogen i musklerna och inte i magen.

Att de låga blodsocker- och insulinnivåerna skulle påverka fettförbränningen finns det dock mer vetenskapligt stöd för. Insulin är nämligen ett hormon som frisätts från de pankreatiska cellerna i bukspottkörteln efter att vi ätit då blodsockret är högre. Insulinet triggar sedan absorptionen av glukos (blodsocker) i musklerna och levern för att blodsockernivåerna ska kunna sänkas. Utöver detta stimulerar insulinet även fettcellernas upptag av fettsyror. Fettcellerna kan sedan konvertera dessa molekyler till triglycerider vilket är kroppens huvudsakliga fettlagringsmolekyler. Med andra ord främjar insulin den metabola processen lipogenesen som enkelt kan förklaras som fettinlagring, samtidigt som det motverkar den fettförbrännande processen (lipolysen). Hur pass mycket låga insulinnivåer kan påverka förbränningen under din morgonpromenad är dock oklart, men antagligen gör det inte så stor skillnad om du har ätit frukost innan eller efter din promenad.

Dock möjliggör en morgonpromenad två träningspass per dag. Ett lågintensivt pass på morgonen för extra förbränning och för kondition och hjärta, samt ett tuffare eftermiddags/kvällspass lite senare på dagen. Med andra ord är det verkligen värt att ta sig upp ur sängen en halvtimme tidigare varje dag för att ta del av promenadens alla fördelar för både figur och hälsa!

Effektivisera din promenad

Är man vältränad kan promenaderna kännas allt för lätta och näst intill meningslösa, men det finns många redskap du kan använda för att göra den lätta promenaden lite tyngre. För det första kan du självklart öka tempot, börja gå på promenadsträckor där det finns många uppförsbackar och så vidare, men du kan även lägga på mer vikt. Har du en backpacker ryggsäck kan du exempelvis fylla den med vattenfyllda petflaskor eller något annat som väger lite grann. Tycker du att detta är för hårt för ryggen finns det även speciella viktvästar man kan köpa där vikterna är jämnt fördelade över både fram- och baksida.

Utöver detta kan man använda sig utav viktmanschetter som man kan fästa runt anklarna för att gå mer bentyngd så att varje steg får lite mer motstånd. Du kan självklart även kombinera flera av de ovanstående tipsen för att hitta den promenadform som passar dig bäst för att få ut det mesta av din tid.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!