Enkel kolhydratscykling

- För en snyggare kropp

Det ska vara enkelt och det ska vara snyggt. Och genom kolhydratscykling, som är väldigt enkelt, så kan man få till en riktigt snygg kropp, (förutsatt att man tränar bra och inte bara äter skräp).

Låter det intressant? Bra! Det här med att cykla kolhydrater lär man sig i ett nafs så låt oss gräva lite djupare och se exakt vad det innebär och hur man går till väga.

Smörgåsar

Just nu är periodisk fasta på tapeten. Igår var det Paleo och en handfull andra dieter som var the talk of the town. Om ett tag kommer det vara en annan diet. Följt av en handfull flera. Det behöver inte vara något fel med allt det, inte det minsta eftersom de funkar bra för många. Däremot vet jag av egen erfarenhet att många dieter, inklusive att fasta (som jag personligen diggar), innebär att ändra sin livsstil i ibland riktigt stora mått. Detta är något som många alla gånger inte är beredda att göra eller kommer att orka med i längden, och som kanske heller inte alltid är så smart att ge sig in på beroende på ens livssituation med allt vad det innebär.

KOLHYDRATSCYKLING = SYNLIGA RESULTAT

Om man tränar mycket vill man ju såklart se resultat, och gärna riktigt bra sådana! Visst är det suveränt att bli starkare, snabbare, mer uthållig och samtidigt mer explosiv (tips för det: börja sprinta). Men sen vill vi ju också ha synliga resultat, och med det menas helt enkelt en snyggare kropp; schysst form, mer framträdande muskler, mindre fett och så vidare.

Kolhydratscykling är en superbra väg dit. Framför allt en väldigt enkel sådan, i alla fall i jämförelse med många andra alternativ/dieter, några som bla. nämndes ovan. Precis som med allt annat så kräver kolhydratscykling ett visst arbete, men det är ett väldigt enkelt sätt att få bra resultat utan att behöva vända upp och ner på sin livsstil och kosthållning helt och hållet. Man ”skalar” helt enkelt bara bort lite här och där, då och då.

WAX ON, WAX OFF

Kolhydratscykling innebär, precis som det låter, att man äter kolhydrater av och på. Detta betyder att man har dagar då man äter. kolhydrater (hög) och dagar då man äter minimalt med kolhydrater (låg)Kör man med periodisk fasta så kommer det bli ännu bättre resultat med kolhydratscykling i kombination.

Så vilka dagar bör man äta kolhydrater på? Helt enkelt på de dagar då man tränar hårt (och med hårt menas att man gör något som drar mycket mer energi än vanligt.) De andra dagarna, när man antingen vilar, stretchar lite eller går långpromenader så slopar man allt vad kolhydrater heter och äter istället lite mer fett och ännu mera grönt.

Det går såklart att väga och äta en viss mängd kolhydrater på sina träningsdagar osv. in i absurdum men låt oss hålla det så enkelt som det bara går och med det sagt bara äta kolhydrater på träningsdagar (gärna då efter träningen) och hålla dem till ett minimum på icke-träningsdagar, alltså dagar då vi inte tränar eller bara promenixar och gör saker väldigt light. Huvudvärken med siffror och matvågarna sparar vi till dem som ville hoppa ner i det träsket.

Som exempel: om du tränar styrketräning 4 dagar i veckan, låt oss säga måndag, tisdag, torsdag och fredag, så äter du då också kolhydrater som vanligt på dessa 4 dagar, men igen med fördel efter träningspasset. Med andra ord blir det då på onsdag, lördag och söndag som du skär ner på kolhydraterna (som även inkluderar frukt) och äter helt enkelt mer fett och grönt då istället.

Äter hamburgare

MINDRE KROPPSFETT, MER MUSKLER

Att cykla kolhydrater låter kanske avancerat men är som du (förhoppningsvis) redan har förstått inget mer än att äta kolhydrater på träningsdagar och undvika dem som pesten på icke-träningsdagar. Svårare än så är det inte.

Fördelarna med kolhydratscykling på det här viset är att man äter mer kolhydrater på träningsdagar vilket hjälper till att främja muskeltillväxten, och att man äter mindre på icke-träningsdagar hjälper till att minimera samt förbränna fett.

  •  kolhydratsdagar (då vi äter en massa kolisar) stimulerar vi insulin att transportera näringsämnen i muskelcellerna vilket får dem att växa. Vi fyller också på med glykogen som enkelt sagt är bränsle till att bygga muskler.
  •  icke-kolhydratsdagar (då vi inte äter kolisar) så främjas fettförbränning genom att kroppen istället bränner fett som bränsle istället för socker från kolisar som annars skulle vara fallet. Samtidigt gör vi kroppen desto mer mottaglig för insulin vilket ökar kroppens respons när det kommer till muskelbyggning.

Om förklaring ovan låter som rena rama grekiskan så gör det inget utan det enda man behöver veta är att kolhydratscykling är ett enkelt och väldigt smidigt sätt att bygga muskler på samtidigt som man bränner fett. Det är också simpelt nog att det går att anpassa sig till de ”höga” respektive ”låga” kolhydratsdagarna (på och av) utan att det borde innebära alltföra stora livsstilsändringar. Kosten förblir ju i stort sett densamma. Byt ut potatisen mot mer grönt och en avocado istället och byt ut pastan mot stekt ägg, mozarella m.m.

Så se till att sprinta igång din kolhydratscykling, det är lätt värt det. Och glöm inte, wax on, wax off!

Tillskott med kolhydrater

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!