Energiförbrukning

Hur mycket kcal bränner olika aktiviteter?

Inget samtalsämne är väl så vanligt över en fika som hur mycket kcal man för stunden sätter i sig, och hur länge man kommer att behöva träna för att bli av med det. Visst ska man kunna njuta av godsaker i livet utan dåligt samvete, men det kan alltid vara bra att ha en övergripande koll på hur mycket vi faktiskt gör av med och hur mycket vi egentligen behöver.

  • Energiberäkning
  • Energiförbrukningstabell aktiviteter
  • Energiförbrukningstabell vardagssysslor
  • Hur mycket behöver du träna för att bränna godsaker?

Rekommenderade produkter

Tjej och kille tränar med viktstänger

Hur mycket energi behöver man?

När det gäller kalorier och energi är det något som vi behöver varje dag, både för kroppens funktioner, för att vi ska kunna tänka ordentligt och orka träna optimalt. Därför är det viktigt att vi får i oss det vi behöver, men också att vi minimerar intaget av tomma kalorier som inte ger oss något positivt utan prioriterar bra mat som ger långvarig energi. Hur mycket energi vi behöver få i oss beror på många faktorer, så som könstillhörighet, ålder, kroppsstorlek och aktivitetsnivå. I uträkningen nedan kan du se ditt basala energibehov, det din kropp behöver bara för att kunna fungera, i total vila.

När du fått fram ditt tal, ska du sedan lägga till din aktivitetsnivå, så kallat PAL-värde, för att få fram hur mycket kalorier du bör få i dig varje dag. Multiplicera BMR-värdet med ditt PAL-värde för att få fram resultatet.

Aktivitetsnivå

PAL-värde

Ingen aktivitet1,2
Låg aktivitet1,375
Medelhög aktivitet1,55
Hög aktivitet1,725
Mycket hög aktivitet1,9

Så mycket kalorier bränns vid träning

Efter ett hårt träningspass går det inte att ta miste på att man gjort av med en hel del energi, och aptiten ökar avsevärt i takt med att vi är mer aktiva. Har du som målsättning att tappa några kilon och svarva till figuren kan det vara både intressant och nödvändigt att hålla koll på hur mycket energi du gör av med vid olika aktiviteter, för att lättare kunna näringsberäkna måltiderna. Nedanstående energiförbrukningstabell är ungefärlig och baserar sig på ett medeltal för en individ som väger ca 70 kg.

AktivitetKaloriförbrukning/60 minuter
Promenad, medeltempo330 kcal
Powerwalking510 kcal
Cykling, medeltempo390 kcal
Spinning630 kcal
Löpning, 10 km/h690 kcal
Bröstsim643 kcal
Styrketräning, medeltung350 kcal
Kampsport600 kcal
Ridning414 kcal

Energiförbrukning vid vardagssysslor

Även våra vardagliga måsten kräver energi och kan därför även utnyttjas när du vill bränna det lilla extra utan att behöva ta ytterligare en sväng till gymmet. Nedan följer ett ungefärligt värde för någon som väger ca 70 kg.

AktivitetKaloriförbrukning/30 min
Promenad till jobbet107 kcal
Cykel till jobbet155 kcal
Gå i trappor539 kcal
Trädgårdsarbete126 kcal
Snöskottning240 kcal

Hur mycket träning kräver en godsak?

Att kunna njuta av godsaker hör livet till, men har det blivit lite mycket av det goda eller när du har svårt att motivera dig själv till att leva lite nyttigare kan det vara en bra påminnelse att känna till hur mycket träning som egentligen krävs för att bli av med den där lilla extra godbiten vi unnade oss i helgen.

Ett fat med munkar

LivsmedelKaloriinnehållAntal min powerwalk
Jordnötter, 100 g630 kcal79 minuter
Chips, 100 g520 kcal65 minuter
Choklad, 100 g555 kcal69 minuter
Gräddtårta, 1 bit234 kcal29 minuter
Kokosboll, 1 st82 kcal10 minuter
Kanelbulle, 1 st168 kcal21 minuter
Äppelpaj, 1 st350 kcal44 minuter

Tips! Undvik att behöva sota för dina synder i efterhand genom att leva en sund och hälsosam livsstil i veckorna med träning och vardagsmotion - så kan du njuta när det bjuds på godis och fika utan att känna prestationsångest!

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!