Dips - en övning du inte borde skippa

Dips är en av de klassiska basövningarna som just för att det är en basövning, inte bör föraktas eller skippas. Med dips tränar du flera muskler i överkroppen, och övningen ger både massa och styrka. Efter att du har läst denna artikel kommer du förstå hur dips kan komma att bli en av dina bästa vänner på gymmet och varför.

  • Vad är dips?
  • Vilka muskler tränas med hjälp av dips?
  • Hur gör man dips?
  • Vanliga misstag
  • Tips

Vad är dips?

Dips är en klassisk basövning för bland annat triceps, men övningen tränar även flera andra musklergrupper i överkroppen. Övningen bygger på träning med den egna kroppsvikten, och är en tung övning som ger både massa och styrka. Enkelt sagt är dips en riktigt bra övning som man absolut inte borde skippa. För att kunna träna dips behöver du en barr, men inom sporten crossfit har det även blivit populärt att göra dips i ringar. Det sistnämna är svårare då du måste hitta balansen och styrkan att hålla kroppen kompakt, så att armarna är vid din sida.

Vilka muskler tränas med hjälp av dips?

När du gör dips använder du till stor del dina triceps för att trycka upp kroppen, men faktum är att även bröstet tränas. Genom att luta dig mer framåt, så att du har en ungefärlig vinkel på 45 grader, samtidigt som du låter armbågarna gå utåt åt sidorna en aning, så tvingar du bröstet att jobba. Håller du istället kroppen upprätt samtidigt som du håller in armbågarna mot kroppen, så är det framförallt triceps som får sig en ordentlig spark i baken.

Tjej som gör dips på utegym.

Hur gör man dips?

1. Greppa barret på dess smala sida och låt hela kroppen stödja sig på styrkan från dina armar. Vill du istället låta bröstet träna mer kan du greppa tag i barrets breda sida.

2. Kom ner med kroppen genom att böja armbågarna och fortsätt ner så långt du kommer innan axelleden säger stopp. Du kan gärna böja på knäna för att samla ihop kroppen lite. Med en upprätt kropp tränar du näst intill bara triceps, medan bröstet får jobba mer om du lutar dig framåt i en 45-gradig vinkel.

3. Pressa dig sedan uppåt enbart med armarna tills du har helt sträckta armar. Armbågarna pekar bakåt hela tiden om du vill lägga fokus på triceps och blicken är fäst i golvet. Vill du hellre fokusera på bröstet kan du låta armbågarna glida utåt en bit åt sidan.

Vanliga misstag när man gör dips

Värm upp dina axlar innan då det är en övning som lägger mycket tryck på axlarna, kom även ihåg att sträcka ut armarna helt i läget då du pressar upp din kropp.

Ett av de vanligaste misstagen i dips när man vill komma åt triceps, är att man låter axlarna rotera in så att armbågarna pekar för långt ut från kroppen. Sträva efter att nypa åt skuldrorna och få armbågarna tätare mot kroppen, så träffar du triceps bättre.

Dips är en tung övning som kräver träning för att man ska bli bra. Många klarar bara av ett fåtal repetitioner de första gångerna. Gör hellre lite färre repetitioner med god teknik än att kämpa med halvdana dips, och fokusera på att orka fler över tid.

Tips

Dips är en tung övning som kräver en stark överkropp, och kan därför upplevas som en svår övning att komma igång med. Har du svårt för att överhuvudtaget komma igång med dips, även med få repetitioner, kan du använda dig av ett resistensband för att få lite hjälp att lyfta upp kroppen. Bandet fäster du enkelt på barret och sedan placerar du ena knät på bandet så att du får draghjälp uppåt när du gör dina dips.

Vissa kan uppleva att de får ont handlederna när de gör dips då mycket tyng läggs just på händerna. Då kan man testa att greppa barret annorlunda genom att försöka göra så att tummens muskel får vara överst på stången, så att den mesta tyngden läggs på tummuskeln som då ger lite stötdämpning. Dessutom rätar man då automatiskt ut handleden en aning, vilket gör att den inte påfrestas lika hårt.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!