Dips

Dips är en klassisk basövning för triceps som bygger på träning med den egna kroppsvikten. Det är en tung övning som ger både massa och styrka. För att kunna träna dips, behöver du en barr. 

Utförande

1. Greppa barret på dess smala sida och låt hela kroppen stödja sig på styrkan från dina armar.

2. Kom ner med kroppen genom att böja armbågarna och fortsätt ner så långt du kommer innan axelleden säger stopp. Du kan gärna böja på knäna för att samla ihop kroppen lite.

3. Pressa dig sedan uppåt enbart med armarna tills du har helt sträckta armar. Armbågarna pekar bakåt hela tiden och blicken är fäst i golvet.

Vanliga misstag

Värm upp dina axlar innan då det är en övning som tär mycket på axlarna, kom även ihåg att sträcka ut armarna helt i läget då du pressar upp din kropp.

Det vanligaste misstaget är att man låter axlarna rotera in så att armbågarna pekar för långt ut från kroppen. Sträve efter att nypa åt skuldrorna och få armbågarna tätare mot kroppen.

Dips är en tung övning som kräver träning för att man ska bli bra. Många klarar bara av ett fåtal repetitioner de första gångerna. Gör hellre lite färre repetitioner med god teknik än att kämpa med halvdana dips, och fokusera på att orka fler över tid.

Aktiverade muskler i denna övning

Muskelgrupp Dips

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!