CrossFit

Grunder och inspiration

Är du intresserad av en tuff och allsidig sport som utmanar din kropp och färdigheter till max? Då ska du testa CrossFit! Träningsformen har vuxit sig enorm världen över och involverar såväl muskelstyrka och kondition som koordination och balans. Peter Bláha, tränar CrossFit med sikte på tävling och hjälper dig här att förstå träningens grunder.

  • Konceptet CrossFit
  • Tips till nybörjaren
  • Inspiration: tävling och träningsresor

Peter Bláha tränar maglyft

Bild: ProFitness

Konceptet CrossFit

CrossFit är en modern träningsform, med ett koncept baserat på en kombination av redan befintliga idrotter så som styrkelyft och gymnastik. CrossFit är en multifunktionell sport som involverar alla typer av fysiska tekniker och baseras på kroppens naturliga rörelsemönster med bland annat hopp, sprint, lyft och kast. Träningen går ut på att du ska höja din fysiska prestanda, eftersom kroppen aldrig är starkare än sin svagaste länk. Tio kvaliteter står i fokus: styrka, kondition, rörlighet, balans, koordination, snabbhet, uthållighet, explosivitet, smidighet och precision, där varje träningspass innehåller övningar för alla dessa attribut. Ledorden i sporten är maximal träning som livsstil, men också att den som tränar ska respektera vikten av vila och återhämtning.

CrossFit tränas normalt i en box, det vill säga en CrossFit-klubb, där en grupp tränande träffas och tillsammans kör dagens förutbestämda träningsupplägg, en så kallad WOD (Workout Of the Day). Övningarna tränas enskilt eller i par som en cirkelträning i en kamp mot klockan. Variationen i övningarna är central där passen skiftar i tid, repetitioner och typ.

Tips till nybörjaren

Vill du testa på CrossFit kommer du möta en fysiskt krävande sport och en stor gemenskap bland dina medtränande i boxen. Det fina med träningen är att alla kan delta utefter sina egna förutsättningar med fokus på förbättring. Tekniken i övningarna är i fokus och belastningen bör anpassas efter hur god teknik du kan hålla. Eftersom syftet med hela träningen går ut på att höja den fysiska nivån, fallerar hela konceptet om du inte lyckas göra rörelserna full ut.

Peter Bláha började träna CrossFit år 2012 och har sedan dess alltmer satsat helhjärtat på sporten med träning 5-6 dagar i veckan. För honom är det träningens mångsidighet som lockar och han motiveras av att tävla mot sig själv och andra som tränat samma WOD. Han rekommenderar CrossFit till alla som vill utmana sig själva att prova på.

- Sporten innebär att du måste kunna pressa dig själv till max för att bli bra, men eftersom du tävlar mot dig själv blir träningen alltid på din egen nivå. Alla kan träna CrossFit: unga som gamla, starka som svaga. Gemenskapen i gruppen du tränar med är ofta så stark och motiverar dig till att fortsätta, säger han.

Peter Bláha tränar crossfit

Bild: ProFitness

Inspiration: tävling och träningsresor

För många utövare är CrossFit inte bara en träningsform utan en hel livsstil som involverar kosthållning och gemenskap med andra tränande. För den som lever för sin idrott finns det möjlighet att utvecklas ytterligare och mäta sina prestationer i tävlingar. Peter Bláha siktar på att delta i CrossFit Games, VM i CrossFit, när han når sitt första år som master.

- Jag måste ha mål med min träning för att förbättras och tycka att det är roligt. Utan mål gör man inte lika stora framsteg, och att tävla är en bra metod för den som vill utvecklas, säger han.

Semesterträning på stranden

Bild: ProFitness

Eftersom sporten grundar sig på samma typ av övningar, kan tävlingen utföras både enskilt, i par eller i grupp och det spelar ingen roll om du är tjej eller kille. För att kunna komma till toppen krävs dock att man klarar av ett antal delmål först.

Vägen till CrossFit Games

CrossFit OpenOnlinetävling för alla
Regionstävling Europa45 bästa europeer från Open
CrossFit GamesTopp 3 från regionstävlingarna

För att motivera och inspirera CrossFit-anhängare arrangerar Peter Bláha även träningsresor med fokus på CrossFit. Tillsammans med Rex Travel Har han skapat ProFitness Camp med rolig träning i ledning av meriterande coacher, hälsosam mat och intressanta föreläsningar.

- Träningen är anpassad efter ens egen nivå, oavsett om man är nybörjare eller van. Här får du inspiration till din träning och lära dig nya saker som du kan utvecklas med, berättar Peter Bláha.

Vill du veta mer om vilken kosthållning och kosttillskott som lämpar sig bäst för att få ut maximalt av din CrossFit, kan du läsa i CrossFit: kost & kosttillskott. Testa på att träna en egen WOD med tips från Peter Bláha i CrossFit: WOD.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!