Clean Eating

Att äta ren mat utan processade livsmedel eller tillsatser är något som allt fler av oss börjar prioritera, och orsakerna är allt från miljö till vårt eget välmående och vikt. Att äta rent innebär först och främst att undvika processade livsmedel och istället välja obehandlade livsmedel med högt näringsinnehåll.

  • Clean Eating som livsstil
  • Vilka livsmedel ska jag välja?
  • Paleo
  • Clean kosttillskott?

Clean Eating som livsstil

Kosthållningen Clean Eating är ett begrepp som omfattar flera livsstilsmönster, med utgångspunkt på mat i sin renaste form, utan konstgjorda tillsatsämnen. Clean Eating är snarare ett synsätt än en diet, och grundtanken är inte att minska i vikt som de flesta dieter går ut på, utan är baserad på kvalitén av maten du äter. Tanken är att du bättre ska lära sig att lyssna till kroppens signaler av hunger och mättnad utan sockersug, vilket i slutändan även främjar en hälsosam vikt. I dagens samhälle lider många i västvärlden av övervikt, men trots det kan man fortfarande vara undernärd på grund av den näringsfattiga snabbmat många äter för mycket av. Clean Eating ses som en motpol till just detta.

Tallrik med lax, potatis och grönsaker

Huvudsyftet med denna typ av kosthållning, är att rensa ut tillsatsämnen ur kylskåpet och börja laga mat från grunden. En livsstil där du hellre väljer kött framför korv, fiskfilé framför fiskpinnar, vegetabiliska oljor framför margarin och obehandlade nötter framför kanderade nötblandningar.

Alla som äter enligt Clean Eating har sitt eget upplägg, och många väljer att leva efter 80/20-principen, där 80 % av all mat du äter är i enlighet med Clean Eating och resterande 20 % utgörs av mat som du äter enbart för att det är enkelt, snabbt eller gott.

Vilka livsmedel ska jag välja?

Clean Eating är en kosthållning som passar de flesta, även dig som tränar mycket. Oavsett hur stor del av matintaget du väljer att äta enligt denna kosthållning, är den övergripande idén en bra grund att basera huvudmåltiderna på, för att ha kraft och energi nog till dagens utmaningar. Det finns många exempel på hårt tränande idrottare som äter med fokus på rena produkter, inte minst inom CrossFit har detta tankesätt funnits med länge.

Är du nyfiken på att testa Clean Eating ska du börja med att rensa ur köket på all processad mat som vitt socker, vetemjöl, halvfabrikat, produkter med transfetter, konserveringsmedel eller en lång lista e-nummer. Steg två är sedan att handla nytt. Utgå från rena och näringstäta livsmedel i sin renaste form:

Ät merÄt mindre
Kött, fisk, skaldjur, äggHalvfabrikat, snabbmat
Grönsaker, rotfrukterSocker, pasta, bröd
Avokado, kokosoljaSmör, margarin
VattenAlkohol, läsk

Paleo

En kostmetod som grenar ut sig från samma grund som Clean Eating är den populära dieten Paleo, eller stenålderskost. Denna metod är baserad på mat vi åt förr i tiden, innan samhället gick till att bli industriellt. Även här utgörs grunden av ren mat, men man har tagit det ett steg längre. Inom Paleo undviker man även bland annat mjölkprodukter och spannmål, som började användas först efter att vi startade lantbruk. Man menar att dagens kosthållning har för stort fokus på gluten- socker- och mjölkbaserade livsmedel, något som anses vara sämre för oss. Istället är rent kött, skaldjur, grönsaker, nötter och frön en bra grund.

Clean kosttillskott?

Kosttillskott kan för en strikt anhängare tyckas rimma dåligt, men faktum är att det finns ett par tillskott som kan gynna dig som äter enligt Clean Eating, Paleo eller stenålderskost.

Tränande man dricker proteinshake

Först och främst är ett multivitamin med bred profil ett enkelt sätt att säkerställa det dagliga näringsintaget av vitaminer och mineraler, något som kan vara svårt om man äter ensidigt. Speciellt för den som är ny på området och ännu inte hunnit hitta ett brett utbud av livsmedel som passar denna typ av diet, kan fastna i ett ensidigt mönster till en början. Ett bra multivitamin innehåller alla essentiella vitaminer och mineraler vi dagligen behöver.

Vitamin D är precis som för alla, svårt att få i sig under vinterhalvåret. Vår främsta källa till detta vitamin är solens strålar, och i Norden är det bara mellan april och september som solen står tillräckligt högt på himlen för att kunna bistå med tillräckligt mycket D-vitamin.

Fiskolja eller en ett motsvarande vegetabiliskt tillskott av omega-3 är ovärderligt för den som äter för lite fet fisk. Omega-3 innehåller livsnödvändiga fettsyror som bidrar till hjärt- och kärlhälsan och fet fisk som lax och makrill är den största källan till denna typ av fettsyror.

Jakten på ett högt proteinintag är något som du som tränar säkert känner igen dig i. Både Clean Eating och förgreningen Paleo har protein som ett stort fokus, och de flesta har lätt att få i sig mycket protein genom denna kosthållning. Tränar man mycket är kosttillskott ett enkelt sätt att tillsätta ytterligare proteiner under dagen. Idag finns det flera alternativ på marknaden med växtprotein utan tillsatser, så som hampaprotein och risprotein. För dig som äter mjölkprodukter är vassleprotein ett bra alternativ, och finns även som naturell variant för den som värdesätter det.

Vad du än kallar din kosthållning, kommer ren, "riktig", mat som bas, på bekostnad av snabbmat och halvfabrikat, garanterat ge dig bättre förutsättningar att lyckas nå dina hälsomål snabbare!

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!